neděle, 28. duben 2002

Baldassare Galuppi: Il mondo alla roversa

Napsal(a) 

booklet booklet
Nahrávka Galuppiho opery Il mondo alla roversa představuje bezmála historický mezník v dějinách hudební recepce. Přestože Baldassare Galuppi (1709-1785) je považován téměř za otce komické opery, v obchodech s vážnou hudbou naleznete (a to ještě stěží) spíše nahrávky jeho instrumentálních skladeb. Firma Chandos naštěstí vsází na kvalitu a ne na preference imaginárního "typického" zákazníka, díky čemuž přišla s titulem, který si získá posluchače i po 250 letech. Samozřejmě, svůj podíl na tom mají také interpreti a literární námět. Libretto totiž napsal slavný Carlo Goldoni, který svými komediemi plnil (a stále plní) divadla od Palerma až po Petrohrad. Děj opery se odehrává ve světě, kde vládnou ženy - odtud také titul, který v překladu zní "svět naruby". Je jisté, že v určitých velmi vyspělých státech našeho postmoderního světa by tato opera dnes nemohla být uvedena aniž by vyvolala skandál a nucený odchod ředitele opery, ale v českých divadlech by se jistě líbila. Přestože absolutní vláda žen se ukáže - pouze v této opeře samozřejmě - jakožto naprosto nemožná a páni tvorstva se ke konci opět ujímají svých "přirozených práv", nelze říci, že by se jim Goldoniho satirický pohled vyhýbal. Galuppiho hudba je plná invence a energie. Texty árií dávají dostatek prostoru pro rozmanité hudební nálady i zvukomalebné hříčky, které mimo jiné dosvědčují skladatelovu pověst nápaditého instrumentátora. Celá opera zní v podání italského souboru I Barocchisti , který dosud zcela nezaslouženě unikal naší pozornosti. Pod vedením Diega Fasolise tlumočí Galuppiho partituru s příznačnou dávkou virtuozity a temperamentu, jež však není - též v souladu s domácími tradicemi - na úkor krásy zvuku. Ze sólistů bych nejvíce ocenil oba - dnes již světově proslulé - barytonisty, Furia Zanasiho a Fulvia Bettiniho . Jejich měkké barevné hlasy jsou zcela ve službě přirozeného a přitom citově bohatého projevu. Výborné jsou i výkony Marinelly Pennicchi a Rosy Dominguez . Méně uspokojuje Mya Fracasini (navinulost témbru, vibrato negující pokusy o trylek) a Lia Serafini (občas s "pražskou" výslovností vokálů "E" a "O" a problematickými výškami), které sice srážejí celkové body hodnocení, ale nemohou umenšit recenzentovu radost a upřímné doporučení.

Vydavatel: Chandos / Panther

Stopáž: 73:07 + 77:48

Nahráli: Marinella Pennicchi, Rosa Dominguez, Mya Fracassini, Lia Serafini, Furio Zanasi, Fulvio Bettini, Davide Liverome, Coro della Radio Svizzera, I Barocchisti, Diego Faltis

Body: 4 z 6

Marc Niubò

Ředitel Ústav hudební vědy na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Ve svém výzkumu se primárně věnuje hudební historiografii, odkrývání minulého, zkoumání skladeb, jejich příběhů, tvůrců, interpretů, kontextů, souvislostí. Jeho dlouhodobým badatelským tématem je italská opera v Praze, badatelsky se také věnuje duchovní hudbě – české i italské, ale primárně v domácím kontextu. Řadě dalších témat, jako např. hudba anglického či španělského baroka, dílo M. A. Charpentiera, W. A. Mozarta, Antonína Dvořáka, otázky provozovací praxe, edičních technik, hudební kritiky, se věnuje spíše příležitostně anebo primárně ve výuce Ústavu hudební vědy.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.