neděle, 28. duben 2002

Baldassare Galuppi: Il mondo alla roversa

Nahrávka Galuppiho opery Il mondo alla roversa představuje bezmála historický mezník v dějinách hudební recepce. Přestože Baldassare Galuppi (1709-1785) je považován téměř za otce komické opery, v obchodech s vážnou hudbou naleznete (a to ještě stěží) spíše nahrávky jeho instrumentálních skladeb. Firma Chandos naštěstí vsází na kvalitu a ne na preference imaginárního "typického" zákazníka, díky čemuž přišla s titulem, který si získá posluchače i po 250 letech. Samozřejmě, svůj podíl na tom mají také interpreti a literární námět. Libretto totiž napsal slavný Carlo Goldoni, který svými komediemi plnil (a stále plní) divadla od Palerma až po Petrohrad. Děj opery se odehrává ve světě, kde vládnou ženy - odtud také titul, který v překladu zní "svět naruby". Je jisté, že v určitých velmi vyspělých státech našeho postmoderního světa by tato opera dnes nemohla být uvedena aniž by vyvolala skandál a nucený odchod ředitele opery, ale v českých divadlech by se jistě líbila. Přestože absolutní vláda žen se ukáže - pouze v této opeře samozřejmě - jakožto naprosto nemožná a páni tvorstva se ke konci opět ujímají svých "přirozených práv", nelze říci, že by se jim Goldoniho satirický pohled vyhýbal. Galuppiho hudba je plná invence a energie. Texty árií dávají dostatek prostoru pro rozmanité hudební nálady i zvukomalebné hříčky, které mimo jiné dosvědčují skladatelovu pověst nápaditého instrumentátora. Celá opera zní v podání italského souboru I Barocchisti , který dosud zcela nezaslouženě unikal naší pozornosti. Pod vedením Diega Fasolise tlumočí Galuppiho partituru s příznačnou dávkou virtuozity a temperamentu, jež však není - též v souladu s domácími tradicemi - na úkor krásy zvuku. Ze sólistů bych nejvíce ocenil oba - dnes již světově proslulé - barytonisty, Furia Zanasiho a Fulvia Bettiniho . Jejich měkké barevné hlasy jsou zcela ve službě přirozeného a přitom citově bohatého projevu. Výborné jsou i výkony Marinelly Pennicchi a Rosy Dominguez . Méně uspokojuje Mya Fracasini (navinulost témbru, vibrato negující pokusy o trylek) a Lia Serafini (občas s "pražskou" výslovností vokálů "E" a "O" a problematickými výškami), které sice srážejí celkové body hodnocení, ale nemohou umenšit recenzentovu radost a upřímné doporučení.

Vydavatel: Chandos / Panther

Stopáž: 73:07 + 77:48

Nahráli: Marinella Pennicchi, Rosa Dominguez, Mya Fracassini, Lia Serafini, Furio Zanasi, Fulvio Bettini, Davide Liverome, Coro della Radio Svizzera, I Barocchisti, Diego Faltis