Avant/Before Bach Deutsche Kantaten

Nebyl by to Philippe Herreweghe, kdyby se právě slovo nestalo jeho interpretačním klíčem. Zpěváci vědí, o čem zpívají, a instrumentalisté vědí, o čem hrají, což je patrné z podobné artikulace i z dokonalé souhry vokální a instrumentální složky Collegia Vocale . Ta například sahá za „samozřejmou“ souhru rytmickou a intonační k barevnému připodobnění sólového sopránu (Deborah York ) smyčcovému nástroji (cantus firmus v Tunderových kantátách). Není bez zajímavosti, že právě Deborah York spolupracovala již s King's Consort na výběru z díla Johanna Kuhnaua včetně Herreweghem později nahrané kantáty Gott, sei mir gnädig . Pojetí obou dirigentů se podstatně liší: Herreweghe zvolil rychlejší tempo a s ním odlehčenost, anglická verze naopak staví na pomalém, monumentálním toku s hojnými pěveckými ozdobami. O tom, že King i Herreweghe patří ke špičkovým interpretům barokní hudby, není pochyb, osobně však dávám přednost této nahrávce. Promítá se do ní vše, co Philippe Herreweghe za třicet let v Collegiu Vocale vybudoval včetně studia a uvádění Bachovy hudby. Tato zkušenost je například dobře slyšitelná z basových árií a některých recitativů (Peter Kooy ), ale také z rovnováhy mezi strukturou skladeb a jejich obsahem. Jak známo, kantáty byly psány pro poměrně skromné obsazení, nepostrádají však důraznost a dramatičnost tam, kde si to námět žádá. Neuslyšíte nic nadbytečného. Philippe Herreweghe občas s nadsázkou mluví o svém cítění velkých linií v barokní hudbě jako o nejlepší cestě vysloužit si nálepku novoromantika; každá poctivá klenba se ovšem opírá o základy a německé duchovní kantáty nejsou výjimkou. Jedním slovem, Collegium Vocale přidalo další ke svým vynikajícím nahrávkám a ani nedostatky v citacích textů mi tentokrát nedokázaly zkazit radost z poslechu.

Vydavatel: Kuhnau

Stopáž: 75:48

Nahráli: >Deborah Yorksoprán, Susan Hamiltonsoprán, Daniel Tayloralt, Jan Kobowtenor, Benoit Hallertenor, Peter Kooybas,