pondělí, 5. srpen 2002

Arias for Farinelli

Carlo Broschi, řečený Farinelli, byl kastrát. Být v 18. století kastrátem byla velice lukrativní a velice riskantní záležitost. Lukrativní, pokud vše od počátku vycházelo, pokud se potvrdil v dětství odhadnutý talent a píle. Riskantní, pokud se zpěvákovy vlohy časem nepotvrdily, pokud nebyl dostatečně pracovitý či pokud onemocněl. Farinelli patřil do první skupiny, byl dokonce - řečeno dnešními slovy - hvězdou evropského formátu. Narozdíl od jeho krajana Pavarottiho si však Farinelliho hlas pustit nemůžeme. Víme pouze z dochovaného repertoáru o jeho obrovském rozsahu a obdivuhodných technických možnostech. Známe jeho polohu, o něčem vypovídá i charakter árií a operních rolí. Přestože jsou tyto kusy psané Farinellimu "na tělo" většinou účelově virtuózní a o jejich kompoziční úrovni by se dalo diskutovat, lákají i dnes k interpretaci a poslechu. Kdo je však má zpívat? Známe nepříliš šťastné pokusy falzetistů i kuriózní řešení pomocí technické mixáže hlasu falzetisty a mezzosopranistky na soundtracku k filmu Farinelli . Jako nejvhodnější "náhražka" se nakonec jeví mezzosoprán velkého rozsahu, plného zvuku a temného témbru. Taková zpěvačka musí ještě árie zvládnout po technické stránce a být zároveň vyškolená v interpretaci hudby tohoto období. Požadavků není málo, ale, jak vidno, jsou zpěvačky, které je splňují. V hlase aljašské rodačky Vivicy Genaux je cosi mužského, ne však hrubého či neobratného. Velmi příjemnou, sytou barvu, z níž lze vyčíst zpěvaččino mládí, mírně ruší místy prosvítající drobné tremolo, které není chtěnou ozdobou. Hlasová technika Genaux je i v tomto virtuózním repertoáru téměř dokonalá (občasné hnidopišské výhrady k intonaci by se však našly). Přestože tyto efektní árie nedávají interpretovi příliš mnoho prostoru k vyjádření pestré škály barokních afektů, snaží se Genaux vystihnout všechny odstíny, které obsahují. V tomto ohledu pečlivě spolupracuje se zkušeným orchestrem Akademie fr Alte Musik Berlin a zejména s jeho dirigentem René Jacobsem , který je zároveň kontratenoristou s letitou praxí v tomto oboru. Orchestr opravdu není pouhým nenápadným doprovazečem - jeho kvality vyniknou v Galuppiho Koncertu c moll umístěném uprostřed nahrávky. Výslednou dobrou úroveň titulu doplňují vyčerpávající studie předního německého muzikologa Reinharda Strohma a samotného Jacobse.

Lucie Maňourová

Vydat nahrávku s áriemi nejproslulejšího pěvce-kastráta Carla Broschiho řečeného Farinelli je z obchodního hlediska dozajista dobrý tah. Farinelli se stal především díky filmu pana Corbiau (1994) slavným i v širších kruzích. Otázkou však je, kdo má tyto árie dnes zpívat. Podobně se ptá i René Jacobs v jedné ze dvou průvodních studií bookletu a horuje pro ženský mezzosoprán. Jeho výklad plný (pečlivě vybraných) dobových citátů by bylo rozhodně zábavné blíže analyzovat, na to zde však není místo. Spokojme se s nejsilnějším argumentem, kterým je plný, kulatý a silný tón ve spodní poloze, který kastráti (údajně) měli. To je také bezpochyby jedna z deviz hlasu Vivicy Genaux , americké mezzosopranistky, která pod Jacobsovým vedením nazpívala osm árií z oper Nicoly Porpory, Riccarda Broschiho (Farinelliho bratra), Geminiana Giacomelliho a Johanna Adolfa Hasse. K dalším nesporným kvalitám této mladé umělkyně patří značný rozsah vyrovnané tónové kvality a vynikající technika. Nejrozmanitější koloraturní běhy a figury, trylky a další ozdoby jsou v podání Genaux naprosto oslňující a téměř vždy dokonalé. Příznivci bel canta nahrávku již bezpochyby vlastní a osobně bych ji také rád doporučil do knihovny všem hudebním školám, rozhodně je co studovat. Jak bylo ale již naznačeno, Farinelliho árie jsou skutečnou výzvou (a to i pro hudebního kritika). Není ani tak podstatné, že například v Broschiho poněkud monstrózní árii Quel guerriero je cítit, že se dostáváme na hranici lidských možností a hlas zpěvačky zde je - zejména ze začátku na notách delších rytmických hodnot - poněkud sevřený. Co skutečně postrádám, je hlubší výraz, větší propracování frází, práce s barvou vokálů, dynamika, kontrasty, prostě to, co hudbu činí uměním, které proniká duší. Tím nemá být řečeno, že Genaux zpívá zcela mechanicky; nikoliv, ale jen dobrý výkon je tentokrát málo. Právě repertoár postavený na vokální ekvilibristice potřebuje v tomto směru mnohem větší úsilí, nemají-li tyto árie snadno omrzet a upadnout opět v zapomnění. To ovšem není pouze záležitost interpretky, ale i uměleckého vedení a celkové dramaturgie - jak neskonale efektní by bylo, kdyby v nahrávce figurovalo nějaké skutečné largo s širokodechými klenutými melodiemi (zdobenými až v da capu)! Vždyť Farinelli byl slavný nejen pro své trylky a vokální rulády. Kdepak je jeho pověstné messa di voce? Možná je mé hodnocení příliš přísné, ale jméno Farinelliho volá po zcela výjimečných výkonech; takových, při jejichž poslechu by i nejzarytější wagnerián stěží zadržoval slzy pohnutí. Z celého srdce přeji Vivice Genaux i nám všem, abychom se takového snímku brzo dočkali.

Marc Niubó

Svět kolem nás se za tři sta let změnil k nepoznání, ale lidská psychika, lidské emoce se změnily jen pramálo. Jestliže dnes mnohé ženy a dívky pláčou, vyšilují a sní své sny při pohledu na Willise, Cruise, Mansona nebo Richarda Krajča, frotmana skupiny Kryštof, v 18. století byli takovými idoly kastráti. Byli pohlední, tajemně nedostupní, fyzicky nebyli pro ženy nebezpeční a hlavně měli neuvěřitelné pěvecké schopnosti. Právě oni dělali tu pravou zábavní show pro tehdejší různorodé publikum. Nejslavnějším ze slavných byl Farinelli, vlastním jménem Carlo Broschi (1705-1782). Příčinou jeho dnešní proslulosti je hlavně film Farinelli, il castrato , filmové dílo sice lehce kýčovité a zkreslující, avšak plné vášnivých emocí, provokativnosti a hlavně krásné hudby. (Jak nevzpomenout vloni velmi úspěšný film podobného typu Král tančí .) Soundtrack, jenž vydala firma Auvidis v roce 1994 byl k údivu vydavatele i distributorů nečekaným komerčním trhákem. Aby se producenti přiblížili úžasným technickým schopnostem a kráse tónu Farinelliho hlasu, legalizovali úsměvnou mystifikaci, když zmixovali dva hlasy - soprán a kontratenor. Stvořili tak sice virtuální realitu, ale výsledek byl velmi působivý. Nedávno vydala firma harmonia mundi snímek, v jehož titulu se také objevuje jméno legendárního kastráta, tentokrát je ale vše velmi seriózní. Sóla zpívá aljašská rodačka Vivica Genaux a vynikající berlínský soubor řídí holandský guru barokní "autentické" interpretace René Jacobs . Po poslechu obou desek především zjistíte, že historicky poučená interpretace staré hudby může mít stovky podob. Jacobsova nahrávka, samozřejmě o deset let režijně a technicky "poučenější", má mnohem víc barev, lépe vyjádřených afektů, citových vzedmutí, instrumentální pestrosti. Sametově lahodný, tmavě zabarvený hlas Vivicy Genaux sice není tak polnicově znělý a instrumentální jako dvojhlasový jednohlas v Roussetově nahrávce, ale je přirozený, a to včetně vibráta, a v muzikantském tvarování hudby velmi sugestivní.

Árie psané kdysi pro Farinelliho nepatří většinou k tomu nejlepšímu, co bylo v 18. století napsáno pro hudební divadlo, nicméně mimořádný interpretační vklad všech interpretů dělá z tohoto titulu událost hodnou zvýšené pozornosti.

Projekt nemá jen špičkovou hudební úroveň, ale velkou péči věnoval vydavatel i obsahové a výtvarné podobě bookletu. Za tím vším stojí producent Martin Sauer, známý z minulosti skvělými tituly u svého předchozího zaměstnavatele - firmy Teldec. Na závěr jen úsměvná poznámka na okraj. Nemohu se zbavit pocitu, že zvědové harmonia mundi se s předstihem dozvěděli o záměru firmy Decca vydat Cecillii Bartoli album s údajným pracovním názvem Farinelli a tak konkurenci předešli. Ale třeba je realita úplně prostá a jde pouze o souhru náhod...

Vydavatel: Harmonia mundi France / Classic

Stopáž: 77:35

Nahráli: Vivica Genaux - mezzosoprán, Akademie für Alte Musik Berlin, René Jacobs