Antonio Vivaldi – Il Tigrane

Artur Stefanowiczkontratenor, Timothy Benchtenor, Mónika Gonzálessoprán, Zsolt Molnárbaryton, Ildikó Szakácssoprán, Barnabás Hegyikontratenor, László Jeklbas, Savaria Baroque Orchestra, Pál Németh. Produkce: Gusztáv Bárány. Text: A, N, F, maďarsky (libreto A, I, maďarsky). Nahráno: 4/2004, Hungaroton Studio, Budapešť. Vydáno: 2004. TT: 68:14. DDD. 1 CD Hungaroton HCD 32320 (distribuce Panther).

Světová premiéra nahrávky 2. jednání opery Il Tigrane pomáhá doplnit velmi kusý obraz o Antoniu Vivaldim jako operním skladateli, který se nám dnes daří sestavovat. Počet oper, které napsal především pro benátská operní divadla, neznáme; Vivaldi sám v roce 1739 v dopise Guidu Bentivogliovi uvedl číslo 94. Nakolik do něho zahrnul kromě úplných oper i pasticcia, úpravy vlastní i cizí hudby, není jasné. Zatím víme, že se dochovalo 21 oper v různém stupni úplnosti.

Na opeře se podíleli tři skladatelé – 1. akt je dílem Benedetta Micheliho, 3. Nicola Romaldiho, jejich hudba se však ztratila. Libreto Francesca Silvaniho upravuje všeobecně rozšířený a operně oblíbený námět o arménském králi Tigránovi z 1. století našeho letopočtu a jeho lásce ke Kleopatře, dceři pontského krále Mitridanta. Tato typická opera seria s podtitulem Triumf vůle nad láskou a nenávistí byla poprvé uvedena během římského karnevalu v roce 1724 v divadle Capranica a byla věnována papežově neteři. O úplnou rekonstrukci opery se s použitím jiné vhodné Vivaldiho hudby pro chybějící dějství novodobě pokusil dirigent nahrávky Pál Németh se svým souborem – uvedena byla v březnu 2004 na Budapešťském jarním festivalu.

Nahrávka druhého dějství obsahuje kromě propojovacích stručných recitativů jedenáct árií a jeden duet za doprovodu pouze smyčcových nástrojů, cembala a loutny. Spíše potvrzuje, než vyvrací hodnocení Vivaldiho v oblasti opery jako rutinního skladatele. Nastudování Pála Németha, dirigenta a vedoucího Barokního orchestru Savaria, který svůj název odvozuje od keltsko-illyrských divokých kmenů na území bývalé Pannonie, prozrazuje specializaci souboru na barokní hudbu a obeznámenost s dobovou interpretační praxí. Obsazení kastrátských rolí řeší Németh kompromisně sopranistkami pro ženské role Kleopatry a Apamie, kontratenoristy pro mužské role Tigrána a jeho přítele Clearta. Sólisté s Mónikou González jako Kleopatrou a Arturem Stefanowiczem v roli Tigrána v čele základní technické nároky belcanta zvládají. Detailnější propracování výrazu i ozdob, které by do tradičních melodických schémat vneslo ozvláštnění a větší životnost, jak naprosto úchvatně dokáže například Cecilia Bartoli na svém vivaldiovském albu s Il Giardiho Armonico, však nahrávka nenabízí.

Vydavatel: Hungaroton/distribuce Panther

Stopáž: 68:14

Nahráli: Artur Stefanowicz – kontratenor, Timothy Bench – tenor, Mónika Gonzáles – soprán, Zsolt Molnár – baryton, Ildikó Szakács – soprán, Barnabás Hegyi – kontratenor, László Jekl – bas, Savaria Baroque Orchestra, Pál Németh