úterý, 3. leden 2012

Antonín Rejcha - Klavírní tria Es dur, d moll, C dur, op. 101/1 – 3

Napsal(a) 

Antonín Rejcha - Klavírní tria Es dur, d moll, C dur, op. 101/1 – 3 Antonín Rejcha - Klavírní tria Es dur, d moll, C dur, op. 101/1 – 3

Guarneri Trio Prague (Čeněk Pavlík – housle, Marek Jerie – violoncello, Ivan Klánský – klavír). Text: Č, A, N, F. Nahráno: 6/1994 – – 4/1995, Studio Domovina, Praha. Vydáno: 2011. TT: 79:23. DDD. 1 CD Supraphon SU 4057-2.

V Rejchově početné komorní tvorbě nalezneme pouhých sedm klavírních trií. Trio op. 47, publikované r. 1804, nese ještě název Sonáta pro klavír s doprovodem houslí a violoncella. O dvacet let později vydal Rejcha pod opusovým číslem 101 šest dalších klavírních trií, tentokrát už jmenovitě označených jako „tria pro klavír, housle a violoncello“. Rozdíl v nástrojové sazbě mezi oběma opusy považoval autor za natolik zásadní, že k triím opusu 101 napsal předmluvu, ve které zdůrazňuje, že se jedná o skladby, v nichž jsou si všechny tři nástroje naprosto rovnocenné. Součástí předmluvy je i návod, jak tria správně cvičit. Na závěr připojil Rejcha pozoruhodnou poznámku: „Skutečný virtuóz se pozná především podle toho, jak dokáže tlumočit jemné citové záchvěvy, jež se nedají zachytit v notách.“ V případě Guarneri Tria Prague se Rejchovy skladby dostaly do rukou mimořádně povolaných. Čeněk Pavlík, Marek Jerie a Ivan Klánský jsou mistry svého oboru nejen jako sólisté, ale zároveň mají mimořádný cit pro komorní hru. Dokážou důsledně respektovat autorovy záměry a současně disponují – přesně podle intencí skladatelových – tak velkou dávkou hudební představivosti, že mohou přesvědčivě dopovědět i to, co je skryto v hloubi za notovým zápisem. Rejchova Klavírní tria op. 101 se vyznačují vším, co je pro nejlepší část autorovy tvorby typické: myšlenkovou i formální vytříbeností a neobyčejnou tvůrčí fantazií. Skladatelova hudební řeč vychází z mozartovsko-beethovenovských základů, přičemž Beethoven je Rejchovi zjevně bližší (nádherné „beethovenovské“ téma k variacím 3. věty Tria Es dur ). Při poslechu Rejchových trií však nemůžeme nepomyslet i na skladatele podstatně mladší: F. Schuberta (menuety v Triích Es durC dur ), F. Chopina (sólová klavírní 3. variace ve 3. větě Tria Es dur ) a J. Brahmse či dokonce B. Bartóka (rytmicky výrazná „uherská“ finální věta Tria d moll ). Klasicky krásné Rejchově hudbě se na této nahrávce dostalo klasicky krásného ztvárnění a po poslechu lze litovat jen jediného: že Guarneri Trio Prague nahrálo z opusu 101 pouze první tři tria. Věřme, že se v budoucnosti dočkáme kompletizace celého projektu.

Body: 5 z 6

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975–2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.