neděle, 4. leden 2004

Antonín Dvořák: Symfonie č. 6, Husitská, Můj domov, Karneval

Když Karel Ančerl interpretuje oba české klasiky 20. století, je výsledek naprosto úžasný, ale nad tímto Dvořákem trochu váhám. Bylo by zkratkovité říkat, že Ančerl nebyl romantik - ale romantismus má velmi mnoho tváří a ne každá musí být každému stejně blízká. Je to nahrávka zajímavá už tím, že zřetelně ukazuje Dvořáka jako velkého předchůdce Janáčka a Martinů. Možná až příliš. Tohle není doširoka rozezpívaný a spontánní Dvořák - naopak, místy je drsně heroický a syrový, zkrátka příliš tvrdý. Šestá symfonie i toto pojetí unese, ale po mém soudu se to k ní moc nehodí. Orchestr samozřejmě hraje čistě a má krásný zvuk, je zde řada působivých pasáží, a zvukově zajímavých detailů - celkové pojetí ale zůstává trochu chladné. To dokládá i Dvořákův Karneval - jen připomínám, že existuje vynikající nahrávka Talichova a příležitostí porovnat stejnou skladbu podání dvou nejvýraznějších českých dirigentů není tolik. Je zajímavé, že Talich volí v krajních částech dokonce rychlejší tempa, v části střední ovšem je mnohem vroucnější. Symfonické básně Můj domov a Husitská - vzhledem k asociacím na státní hymnu a jisté zprofanovanosti husitského chorálu - jsou díla interpretačně velmi nevděčná. Navíc způsobem kompoziční práce připomínají například Symfonické variace - tedy skladbu, která stojí víc na intelektuálním propracování než na "básnické" inspiraci. Tady bych naopak řekl, že nepatetické, precizní a analytické pojetí se právě k těmto dílům velmi hodí.

Stopáž: 74:49

Nahráli: Česká filharmonie, Karel Ančerl

Jindřich Bálek

Od roku 2004 pracuje v Českém rozhlase, z toho deset let v Redakci kulturní publicistiky a od roku 2014 v Redakci vážné hudby. Zabývá se hudební dramaturgií, kritikou i publicistikou. Pochází z Teplic, kde vystudoval gymnázium; je absolventem Institutu základů vzdělanosti UK, a oboru filosofie na FF UK v Praze.