sobota, 28. září 2002

Antonín Dvořák: Symfonické básně

U kompaktního disku, který je úzce zaměřen již názvem antologie, zaráží nezvyklé vynechání třetí ze čtyř erbenovských básní - Zlatého kolovratu. Místo něj zařadili producenti do nahrávky koncertní ouverturu V přírodě , která se však ocitá poněkud vytržena z kontextu, poněvadž trojice ouvertur Příroda, život a láska vykazuje na rozdíl od symfonických básní tematické stmelení. Vysvětlení se zřejmě skrývá v té skutečnosti, že jednotícím měřítkem disku je zdroj rozhlasového orchestru ze Stuttgartu. Každá ze skladeb však musí být komentována zvlášť, neboť pouze Vodníka a Holoubka řídí jeden a týž dirigent. A rozdíly jsou zde značné.

Václav Neumann pracoval s orchestrem velmi důsledně zejména pokud jde o dynamickou koncepci skladeb a neplýtval zbytečnými nápady, které neobsahuje partitura. Za to dal citlivě prostor sólistickým úsekům nástrojů, takže výsledek působí pestře a zajímavě. Snad jen u symfonické básně Holoubek si kladu otázku, jakou dává Václav Neumann posluchačům příležitost ke sledování Erbenova textu. Vždyť sám Dvořák poznamenal do svého rukopisu, co se v které části hudebního kusu "odehrává". V prvním úseku, v němž se "s pláčem a nářkem ubírá za rakví mladá vdova", hraje orchestr možná až příliš optimisticky. V tomto směru překonal Neumannovy nahrávky Walter Weller . Jeho Polednice působí svěže a přitom s dokonalým využitím účinných napětí v pianissimech, v nichž šel Weller téměř až na hranici slyšitelna. Partituru ovšem četl jakoby nezávazně a na jejím základě teprve postavil svou imaginaci Erbenovy básně v Dvořákově podání. David Zinman nepřekročil obvyklý standard a jeho pojetí koncertní ouvertury V přírodě nenabízí v podstatě nic novátorského. I když se drží střízlivého tempa, přesto místy nezvládá bohatší plochy a posluchač je tak uveden v jistý zmatek, který poněkud vede ke ztrátě orientace. Z celého kompaktního disku považuji za nejzdařilejší symfonické básně Vodník a Polednice. Obě jsou podány přesvědčivě, jakoby opatřeny puncem brilantnosti a jasu. Holoubek a ouvertura V přírodě jejich dojem rozhodně nesnižují, i když stojí o stupínek níže.

Vydavatel: Arte Nova / BMG

Stopáž: 65:46

Nahráli: SWR Symphony Orchestra, Václav Neumann, Walter Weller, David Zinman