sobota, 1. leden 2011

Antonín Dvořák - Smyčcové kvartety G dur op. 106, F dur op. 96 „Americký“

Napsal(a) 

Antonín Dvořák - Smyčcové kvartety G dur op. 106, F dur op. 96 „Americký“ Antonín Dvořák - Smyčcové kvartety G dur op. 106, F dur op. 96 „Americký“

Pavel Haas Quartet. Produkce: Matouš Vlčinský. Text: A, N, F, Č. Nahráno: 6/2010, Rudolfinum. TT: 63:14. DDD. 1 CD Supraphon SU 4038-2.

Pavel Haas Quartet (Veronika Jarůšková – první housle, Eva Karová – druhé housle, Pavel Nikl – viola, Petr Jarůšek – violoncello), ač jedno z nejmladších, je již i jedním z nejúspěšnějších současných českých smyčcových kvartet. Za osm let své existence posbíralo kvarteto více významných cen a uznání než mnohé jiné „délesloužící“ soubory. Podobné atributy se ve dravém konkurenčním světě marketinkových bitev mohou získávat i jinak než jenom uměleckou kvalitou a přínosem – tento snímek však pověsti a cenám Haasovců více než odpovídá. K poslechu jsem přistupoval s určitou skepsí. Tato díla byla nahrána tolikrát, že z dalších snímků – kromě případných „originálních“ schválností – již nic nového neočekáváte, a bývá to proto spíše vizitka ve smyslu „my to umíme taky, a třeba i rychleji“. Zde se však otevírá bez jakékoliv vykalkulované artificiálnosti svět Dvořákovy hudby v dalším trochu odlišném, ale půvabném a velmi přirozeném osvětlení, než jak jsme zatím poznali jinde. Jsem přesvědčen, že v účinku jejich provedení kromě pečlivé každodenní společné práce (a některé „hotové“ soubory toto ke své škodě zanedbávají) hraje významnou roli i zpěvný element talentované a citlivé ženské duše, která doplňuje i obohacuje mužský grunt kvarteta. V této kombinaci jsem s radostným překvapením opět uslyšel cosi nového, přesvědčivého a pravdivého, definovatelného však snad jen básnickou metaforou.

Smyčcový kvartet G dur op. 106 je strukturálně poměrně složitý a jeho interpretace proto choulostivá. V průvodním textu CD muzikolog Jan Kachlík výstižně píše: „...v G dur kvartetu mnohé kvality nejsou tak snadno slyšitelné a na první poslech mohou zůstat skryty...“ a cituje tehdejší kritiky, že „...pro lepší rozpoznání hodnoty tohoto díla je nezbytný opakovaný poslech“. V interpretaci Haasovců však jsou všechny hudební myšlenky Dvořákovy natolik zřetelně a přesvědčivě vyjádřeny, že toho pro tentokrát není zapotřebí než z důvodu zopakovaného požitku. Porovnal jsem nahrávku s nedávno recenzovaným snímkem Emerson String Quartetu. Provedení Pavel Haas Quartetu se mi jeví v mnohém zajímavější – Dvořák Emersonovců oproti jasným barvám a poetickému nasvícení Haasovců působí jako mistrovské plátno v šeru.

Smyčcový kvartet F dur op. 96 je ze všech Dvořákových kvartetů nejznámější a nejpopulárnější. Vznikl těsně po Novosvětské symfonii za pobytu v krajanské obci Spillville. Podobně jako v Novosvětské i zde se Dvořák inspiruje hudebními prvky slyšenými v americkém prostředí. Lento druhé věty je jedním z nejkrásnějších a nejjímavějších Dvořákových vyznání. Haasovo kvarteto opět prociťuje celé dílo s novou svěží vnímavostí a citlivostí vůči každému zdánlivě již „opotřebovanému“ detailu. Přístupem a „pravdivostí“ mi Haasovci navozují srovnání s podobně objevnými a originálními kvartetními světovými špičkami minulosti – v současném kontextu koncertního světa se mi jeví stejně slibní a svébytní... Veronika Jarůšková má ve své hře cosi nenapodobitelného a poetického, podobně jako měl ve svých houslích nedávno zesnulý primárius Smetanova kvarteta Jiří Novák. Těšme se proto na další snímky, a především na živá koncertní vystoupení, kterých je zřejmě daleko více v zahraničí než na domácím pódiu.

Body: 6 z 6 - tip Harmonie

Pravoslav Kohout

Narodil se 27. 11. 1943 v Praze. Otec byl cellista (Smetanovo kvarteto) a matka klavíristka. Od 6 let se učil na housle u prof. dr. Josefa Micky, později u něj na Pražské konzervatoři. R. 1962 byl přijat na AMU (prof. dr. Alexandr Plocek), od r. 1963 do r. 1969 studoval na Moskevské konzervatoři P.I.. Čajkovského u prof. Galiny V. Barinové. Po povin. vojen. službě (1969 AUS) byl členem PKO (Pražského komor. orch. bez dirig.) .R.1972 založil Nové smyčcové kvarteto a v témže roce se stal prof. Teplické konzervatoře, odkud r. 1974 přešel na Plzeňskou konzervatoř. Následkem autohavárie r. 1975 ukončil koncertní činnost (kvarteto pokračovalo s primariem P. Hůlou jako Kocianovo kvarteto). V následujících letech byl pedagogem na Escuela Superior de Música y Dansa v Mexiku, LŠU Voršilská v Praze, Keski-Suomen konservatorio a Mikkelin musiikkiopisto ve Finsku. R. 1992 zpracovával v Praze spec. zadání MŠMT ČR na téma vysokého uměl. školství. Tehdejší hrozba zrušení základního uměleckého školství jej přiměla stát se r. 1993 ředitelem ZUŠ (Praha Smíchov), v letech 1993-2012 byl předsedou Ústřední umělecké rady ZUŠ ČR. 2009 mu byla udělena cena AZUŠ ČR „Za významný přínos atd.“ Po několika operacích levé ruky, od r.1981 do r. 1992 opět občas koncertoval. Od r. 2016 je členem neformální skupiny „Pondělníci“. Nyní se věnuje pouze skladbě a hudební publicistice. Jeho celoživotním koníčkem je tvorba karikatur, koláží a slovních hříček.

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.