středa, 13. listopad 2013

Antonín Dvořák - Klavírní kvintet A dur op. 81, Smyčcový kvartet F dur op. 96 „Americký“

Napsal(a) 

Antonín Dvořák - Klavírní kvintet A dur op. 81, Smyčcový kvartet F dur op. 96 „Americký“ Antonín Dvořák - Klavírní kvintet A dur op. 81, Smyčcový kvartet F dur op. 96 „Americký“

Carmina Quartet (Matthias Enderle, Susanne Frank – housle, Wendy Champney – viola, Stephan Goerner – violoncello, Teo Gheorghiu – klavír). Text: A, N, F. Nahráno: 7/2012, Konzertsaal Stadthaus Winterthur, Švýcarsko. Vydáno: 2012. TT: 67:14. DDD. 1 CD Sony Classical 88725479482.

Švýcarský Carmina Quartet vznikl roku 1984 a za dobu své téměř třicetileté působnosti si vydobyl velmi dobré renomé. Na svém posledním CD, natočeném vloni ve švýcarském Winterthuru, nabízí tento soubor dvě z nejoblíbenějších komorních děl A. Dvořáka. K provedení prvního z nich, Klavírního kvintetu A dur op. 81, si přizval mladičkého švýcarsko-kanadského pianistu Tea Gheorghia (* 1992). Teo Gheorghiu je osobností bezesporu víc než pozoruhodnou. Nejenže je skvělý klavírista, ale už ve čtrnácti letech se uplatnil jako herec ve filmu Vitus, který získal řadu významných ocenění (mimo jiné Swiss Film Award 2007). Kromě těchto uměleckých aktivit se prý Teo Gheorghiu stejně vášnivě jako klavíru věnuje také fotbalu. Kombinace vyzrálých umělců Carmina Quartetu s mladistvým elánem Tea Gheorghia Dvořákovu Klavírnímu kvintetu velmi svědčí. V prvních dvou větách oceníme zvukovou barevnost a působivou, současně však velmi decentní emotivnost podání, zatímco Scherzo (s okouzlujícím „nokturnovým“ středním dílem) a závěrečná věta zaujmou svižnými tempy, lehkostí a průzračností. Obdivuhodný je na této nahrávce respekt hráčů ke skladatelovu zápisu. Jen zřídkakdy se setkáme s tím, aby interpreti tak doslovně plnili všechny autorovy přednesové pokyny, aniž by přitom jejich projev ztrácel na přesvědčivosti. Dvořákův „Americký“ kvartet má Carmina Quartet na repertoáru už řadu let a z nahrávky je cítit, že se jedná o dílo dokonale zažité. Pozornost si zaslouží především snově křehká volná věta a odlehčená, se švihem hraná věta finální. Souhra souboru je skutečně příkladná, až neuvěřitelný je kupříkladu triolový závěr střední části Scherza. V bookletu nalezneme nejen poměrně obšírný text o obou skladbách a medailony interpretů, ale také řadu nejrůznějších fotografií. Portréty interpretů a obrázky vztahující se k Dvořákovu americkému pobytu mají v bookletu samozřejmě své oprávnění. Trochu záhadou je mi ale fotografie řady čtyř štítů barokních domů a zcela kuriózně působí pak v dvořákovském kontextu snímek pražského Smetanova muzea.

Body: 5 z 6

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.