sobota, 30. říjen 2004

Antonín Dvořák: Deo Gratias

K dosavadním třem DVD titulům Supraphonu (Dreams and Journeys , Smetana Quartet , Jarmila Novotná ) přibyl další, umělecky nesporně nejhodnotnější - dokument Deo Gratias o životní pouti Antonína Dvořáka. Režisérovi a scenáristovi Martinu Suchánkovi se s jeho týmem podařila velká věc. I když byl nucen na ploše 56 minut sáhnout ke zkratce, tak nepodlehl pokušení atraktivní povrchnosti a nezahodil princip serióznosti a umělecky vyjádřeného odborného fundamentu. To je v dnešní klipovité a nezřídka bezradně tápající současnosti velmi cenné. Jeho dokument snese vysoká měřítka. Především však umělecky přesvědčivě umocňuje Dvořákovo hlavní životní heslo: Bůh - láska - vlast. Ne náhodou končil svoje skladby zvoláním Deo Gratias - Bohu díky.

Možná by se dalo diskutovat například o míře využití obrazového rozostření, o vhodnosti nejisté interpretace jedné z Biblických písní sboristkou, ale to je při vědomí úžasné komunikativnosti celku podružné. Nemalým dílem přispěli k vysoké úrovni dokumentu čeští herci v čele s Otakarem Brouskem st. a Vladimírem Dlouhým . Relativně nižší úroveň mají jazykové mutace, jinak dobrá kvalita nejspíš rodilých mluvčích, má charakter agenturního čtení.

Dokument firmy BVA doplňují zvukově obrazové ukázky Dvořákových známých skladeb (Novosvětská, Cellový koncert, Slovanské tance, Serenáda, Americký kvartet, Biblické písně a Te Deum , jež je mimochodem výraznou součástí dokumentu) v podání renomovaných umělců a orchestrů. V třetím, bonusovém, oddíle najdete dvořákovovskou fotogalerii, fotografie z natáčení a titulky, jež jsou na konci dokumentu málo čitelné. Škoda, že s vysokou úrovní dokumentu nesouzní úroveň velmi chudého bookletu.

Titul Deo Gratias je v produkci hudebních vydavatelství špičkovým počinem a Supraphon nabízí dvořákofilům něco, co nikde jinde nenajdou.

Vydavatel: Supraphon / BVA International

Stopáž: 2:21:32