pondělí, 2. leden 2012

Antologie moravské lidové hudby 1, 2, 3 - Horňácko, Dolňácko

Antologie moravské lidové hudby 1, 2, 3 - Horňácko, Dolňácko Antologie moravské lidové hudby 1, 2, 3 - Horňácko, Dolňácko

Text: Č, A. Vydáno: 2011, kompilace. Indies Records MAM 486-2

(Horňácko), 487-2

(Dolňácko).

Firma Indies Records učinila další důležitý krok v reflexi folkloru na Moravě. Vydala čtyřdílný projekt, který se pokouší reflektovat podoby a proměny lidového muzicírování na počátku 21. století ve velkých i menších regionech Moravy. Dlužno dodat, že reprezentativní není jen forma (polygrafie, booklet a celkový záběr), ale hlavně obsah, protože zde jsou nahrávky současné foklorní elity Moravy. Jedná se o projekt kompilační, tedy o výběr nahrávek z původních desek, přičemž cenná je šířka záběru a koncepce. Kritériem pro výběr byla dle vyjádření firmy hlavně struktura repertoáru. Přednost tedy dostali místní rodáci bez oficiálního hudebního školení, kteří se učili hrát a zpívat v místních kapelách. Proto také posluchač může lépe pochopit kontinuitu s tradicí 20. a dokonce i 19. století.

To je případ prvního dílu věnovaného Horňácku. Je zde doslova horňácká elita – Horňácká cimbálová muzika Martina Hrbáče , Horňácká muzika Mirka Minkse , famózní HM Petra Mičky z Hrubé Vrbky a HCM Petra Galečky z Lipova, HCM Jarka Miškeříka a novodobá Musica Folklorica . Každý znalec pookřeje, když může slyšet Martina Hrbáče , Dušana Holého a jeho bratra Luboše , Františka Okénku , pěvecky dokonalého Martina Prachaře , Annu Kománkovou a další. Tečka syrového horňáckého cédéčka je perlou – milostná píseň v podání Ženského sborečku z Lipova . Horňácko je malý region, ale co se týká folkloru neuvěřitelně sevřený a živý.

Druhý díl je věnován části dolňáckého regionu (Uherskobrodsko, Strání, Kopanice, Uherskohradišťsko, Veselsko) a je zde znát větší interpretační rozptyl. Opět zde jsou nejlepší tamější hudebníci – Cimbálová muzika Kunovjan , CM Jaroslava Čecha , CM souboru Hradišťan, CM Stanislava Gabriela , CM Radošov , CM Olšava , CM Husličky ze Strání a Muzika souboru Kopaničár ze Starého Hrozenkova; plejáda zpěváků a zpěvaček, například Lubomír Málek , Jitka Šuranská , Alice Holubová , JitkaTaťána Málkovy ...

Třetí díl mapuje další oblasti Dolňácka – Strážnicko, Kyjovsko, Podluží, Hanácké Slovácko. Třicet tři náderných písní vám zprostředkovávají famózní zpěváci – Jan Gajda , Magdalena Múčková , Tomáš Pánek , Blažena Potyková , Jožka Severin ml. , Jaroslav Kovařík , mužské sbory z Kyjova a Vacenovic a řada cimbálových muzik.

Výběr je samozřejmě subjektivním pohledem editora, nicméně je to velmi šťastný pokus o reflexi úžasných pokladů hlavních folklorních oblastí Moravy. Z pohledu zhýčkaného audiofila 21. století je zde jediný (relativní) problém – nevyrovnaná zvuková kvalita vybraných nahrávek, což je nutná daň kompilace tohoto typu. Nicméně z mého pohledu je to však výhoda, která umocňuje autenticitu a věrohodnost projektu. Každému milovníku Moravy a její lidové hudby doporučuji pátrat v obchodech po deskách s „moravským“ kohoutem. (Čtvrtý díl, který v redakci v době uzávěrky nebyl, je věnován Valašsku, Lašsku, Zlínsku a Luhačovskému Zálesí.)