Anne Sofie von Otter: Lieder, Mélodies – Beethoven, Meyerbeer, Spohr

Nahrávací aktivity Annie Sofie von Otter jsou obdivuhodné. Ještě obdivuhodnější je, že kvalita jejích výkonů nemá výkyvy – je nebezpečnou konkurentkou sama sobě. A vždy dokáže přijít s něčím novým, ať už interpretuje repertoár známý (Schumann) nebo znovuobjevený (Korngold). I tato nahrávka je objevná: spojuje tři skladatele, jejichž životy se překrývaly, ale v dějinách hudby zaujali různá (ne vždy spravedlivě přidělená) místa. Pokud jde o jejich přínos písňovému oboru, pak u žádného z nich nepatřil k oborům preferovaným, každý z nich však svým způsobem k jeho vývoji přispěl. O tom zpravuje obsahově, stylizačně i informativně prvotřídní text Siegharta D“hringa (mj. vedoucího týmu kritického vydání děl Giacoma Meyerbeera). Výběr Meyerbeerových písní na německé a francouzské texty (k textařům patří skladatelův bratr Michael, Heinrich Heine, Joseph Naudet, Ludwig Rellstab aj.) nabízí až rozkošnickou radost z lyrických obrázků (La Fille de lďair, Sicilienne ), ironizující mravouky (Ma barque légere ), ale i čistě hudební potěchu z tříhlasé dětské modlitby (Priere dďenfants ), ke které si Anne Sofie von Otter přizvala Christinu H“gmann a Kristinu Hammarstr“m , či z dramatické scény slibu v bouři (Le Voeu pendant lďorage ). K Pastýřské písni na text Ludwiga Rellstaba (Des Schäfers Lied ) připojil Meyerbeer klarinet, potřeba obohatit barvu doprovodu nebyla u skladatelů 19. století častá, právě na tomto snímku však – a to je další plus dramaturgického výběru – bylo pamatováno i na zvukovou zajímavost. Zařazení Meyerbeerovy písně s klarinetem (Eric Hoederich ) doplňuje cyklus op. 154 Louise Spohra Šest německých písní pro zpěv, housle a klavír (housle Nils-Erik Sparf ). Je mezi nimi i zhudebnění proslulého Goethova Krále duchů (Erlk“nig ). Mezi Meyerbeerem a Spohrem je zařazeno devět písní Beethovenových, které samy vzájemně dostatečně kontrastují a které interpretka tlumočí rovněž s plným pochopením pro jejich obsah i styl, ve spolupráci s plně souznějícím klavírním doprovodem Melvyna Tana . Nahrávka, která potěší i poučí, uspokojí zvídavého i toho, kdo se „pouze“ rád zaposlouchá do krásného hlasu. Co víc si přát?

Vydavatel: Universal Music

Stopáž: 70:38