Anna Bonitatibus – L‘infedelta costante

(Joseph Haydn)

Anna Bonitatibus, Il Compleso Barocco, Alan Curtis – dirigent, fortepiano . Produkce: Christhild Dietz. Text: A, N, F. Nahráno: 3/2008, Villa San Fermo, Lonigo, Itálie. Vydáno: 2008. TT: 78:05. DDD. 1 SACD Deutsche Harmonia Mundi 88697 32632 2 (Sony BMG).

Ačkoliv dnes jsou opery Josepha Haydna považovány prakticky za mrtvé a pouze občas se objevují snahy o oživení některých z nich, skladatel je měl za své stěžejní dílo a všemu, co napsal ve službách knížete Esterházyho, věnoval veškerou péči. Patřil k nejváženějším operním skladatelům své doby a byl uznáván i více než Mozart (přestože jej sám uznával a také se z jeho oper poučil). Z nejstarší zde uvedené Haydnovy opery L‘infedelta delusa (Nevěra se nevyplácí ), která dala název celému recitálu a v roce 1773 byla komponována u příležitosti návštěvy císařovny Marie Terezie v Esterházu, zazní po úvodní Sinfonii tři árie v podání italské mezzosopranistky Anny Bonitatibus . Následuje pak výběr z dalších pěti oper, ale i Cavatina psaná pro operu Giuseppa Gazzanigy a v závěru úryvky z kantáty Ariadna na Naxu z roku 1789. Pěvkyně se prakticky od počátku své kariéry specializuje na barokní operu, debutovala s Vivaldiho Tamerlanem ve Veroně. Ovládá však stejně bravurně i Rossiniho či Mozarta, v jejím repertoáru nechybí ani Monteverdi či Ravel. Ani ansámbl Il Complesso Barocco není žádným nováčkem a dirigent Alan Curtis už vůbec ne. On to byl, kdo již počátkem 50. let minulého století začal prosazovat myšlenku interpretace staré hudby na původní či rekonstruované nástroje. Alan Curtis je dnes uznávaným odborníkem a jeho výběr haydnovských nahrávek je úžasně přitažlivý i objevný. Ten, kdo měl možnost se seznámit s jeho dalšími většími projekty věnovanými například Händelovým dílům, užasne nad zdánlivě „prostými“ melodiemi Josepha Haydna, v nichž je plno krásy a kompozičního mistrovství. Pečlivé studium pramenů a historických kontextů umožnily realizovat s Annou Bonitatibus projekt zcela ojedinělý a působivý. Její sytý a pohyblivý mezzosoprán, který doslova kouzlí s náladami a příběhy postav z oper psaných v Haydnových nejplodnějších létech a vytvořil z tohoto alba perlu skladatelova operního odkazu.