André Previn: Koncert pro housle a orchestr „Anne-Sophie“ Serenade after Plato’s „Symposium“

Pro ty, kteří se o vážnou hudbu příliš nezajímají a Mutter neznají, bude nahrávka znamenat dávku skvěle nahrané, technicky výborně znějící a stylově na první poslech přístupné hudby pro housle a orchestr. Asi je trochu více uspokojí Previnův koncert zvukově připomínající tu a tam Gershwinem „štrejchnutou“ hollywoodskou filmovou hudbu než náročnější hudba Bernsteinova. Pro ty, kteří Mutter znají jako fenomenální houslistku (osobně jsem přesvědčen, že se jedná o tu vůbec největší žijící), ale její soukromí je nezajímá, se podiví, proč si vybrala pro svoje další CD takovou dramaturgii. Zvlášť, když její produkce nahrávek je proslulá svou sporadičností vyplývající z pověstného perfekcionismu. Nad volbou Previnova koncertu po Beethovenovi, Vivaldim a Brahmsovi budou jen kroutit hlavou. Alespoň je zaujme Bernstein, který má i přes dramaturgicky vhodnou stylovou příbuznost o třídu větší nadčasovost a existenciální hloubku (což v žádném případě neznamená, že jde o hudbu méně „zábavnou“!).

Těm, kterým je dosavadní dráha Mutter spíše neznámou, ale přitahují je drby vážnohudebního bulváru, srdce zaplesá nad tou romantickou náhodou, která svedla ke společnému životu osudy dirigenta a skladatele Previna a houslistky Mutter a po nedávném komorním CD je spojila už podruhé k nahrávacímu projektu (myslím, že to byl spíš kalkul nahrávací společnosti), tentokráte navíc s koncertem napsaným partnerem na míru a pojmenovaným „Anne-Sophie“, aby náhodou nedošlo k mýlce. Budou se i těšit z – jako vždy – luxusního bookletu s množstvím decentních fotografií šťastného páru.

Pro diskofily, kteří potom mají nastudované veškeré předchozí nahrávky Mutter a zároveň znají její životní osudy, bude další CD jen dočasným uhašením žízně po houslistčině nenapodobitelně lahodném a zároveň emocionálně velevýmluvném tónu a prodlouženým čekáním na jinou nahrávku špičkového repertoáru. Navíc pro ně bude CD potvrzením, že člověk z lásky dělá nesmysly. Mutter je hodně zamilovaná.

Vydavatel: Deutsche Grammophon / Universal Music

Stopáž: 71:08

Nahráli: Anne-Sophie Mutter – housle, London Symphony Orchestra, André Previn