čtvrtek, 10. duben 2003

Alexander Zemlinsky: Komorní hudba pro smyčce Maiblumen blühten überall

Zemlinského hudba se vrátila v posledním čvrtstoletí na pódia, kdysi uznávaná a později zapomenutá osobnost šéfa opery pražského Nového německého divadla 1911 -- 1927 je opět zařazena také do vývoje pražského hudebního života (respektive hudebního vývoje v Čechách). Na jeviště Státní opery se vrátily v posledních deseti letech jeho operní aktovky Florentinská tragédie a Trpaslík (pod názvem Infantčiny narozeniny ) a pohádka Bylo nebylo , na koncertní pódium jeho Lyrická symfonie a především písně. Možná že předkládaný soubor Zemlinského tvorby pro komorní smyčce otevře cestu i těmto dílům, abychom je mohli častěji slýchat živě. Kromě pěti skladeb, určených smyčcovému kvartetu, je zde také půvabná píseň s doprovodem smyčcového sextetu Květy máje všude kvetly na text Richarda Dehmela, oblíbeného básníka generace přelomu staletí. Zemlinského kvartety vznikaly mezi léty 1896 (op. 4) až 1936 (op. 25). V první větě textu bookletu (od uznávaného znalce a dirigenta Zemlinského hudby Antony Beaumonta ) stojí jakýsi absurdní pokus o charakteristiku Zemlinského "slovensko katolického a balkánsko sefardského" původu. Mám tuto křečovitou snahu, Zemlinského za každou cenu někam "národnostně" (etnicky) zařadit, za relikt osudu těchto umělců, kteří se narodili, vyrostli, pracovali a nakonec zemřeli v různých zřízeních a zemích, na druhé straně je to však také smutný a možná i trapný relikt onoho hodnocení původu, který tyto umělce nakonec téměř vymazal z dějin. Antony Beamont jistě při svém pokusu o definici takto neuvažoval, však je také ze země, kde se takto nemyslí. (Jeho text je fundovaný a jeho znalost Zemlinského je nezpochybnitelná). Nicméně: Zemlinsky a jemu podobní nás dnes obohacují právě tím, že patřili k více jazykům, více zemím, více kulturám, šli přes ně, čerpali z nich, a přitom si vytvářeli a vytvořili svůj vlastní umělecký jazyk. To je na nich to významné a pro nás příkladné. Poslechnout si Zemlinského komorní hudbu znamená chtít věřit očistné síle melodie a krásného tónu, projít vývojové proměny komorní hudby na počátku dvacátého století i kompoziční vývoj osobnosti samé. V provedení Schoenbergova kvarteta je Zemlinského hudba ve správných rukou. Píseň o májových květech zpívá se smyslem pro stylovou podobu secesní hudby Susan Narucki , spoluúčinkuje violista Jan Erik van Regteren Altena a violoncellista Taco Kooistra .

Vydavatel: Chandos / Panther

Stopáž: 79:14 + 67:45

Nahráli: Susan Narucki - soprán, Jan Erik van Regteren Altena - viola, Taco Kooistra - violoncello, Schoenberg Quartet: Janneke van der Meer, Wim de Jong - housle, Henk Guittart - viola, Viola de Hoog - violoncello