Alexander Utendal Philippus de Monte: Moteta

Zajímavý a netradiční dramaturgický výběr skladeb je založen na motetových textech, jejichž rozpětí sahá od starozákonních, přes evangelijní až po nebiblickou poezii. Posluchač, který je u duchovní hudby zvyklý na výběr dle běhu liturgického roku, je tak zpočátku poněkud překvapen. Ještě více ho však překvapí (a to v pozitivním slova smyslu) vynikající interpretační úroveň celé desky, která ho doslova přiková k přehrávači a nedovolí mu vstát před koncem alba. Mužský vokální soubor Capilla flamenca společně s instrumentálním ansámblem Oltremontano vytváří jedinečnou atmosféru a svým uměním podtrhují hluboké hudební a duchovní prožití zde zachycených skladeb. Uměleckému vedoucímu Bartu Demuytovi – mladému belgickému muzikologovi a interpretovi – se podařilo dramaturgicky a hudebně vystavět působivý a ucelený blok hudby, gradující v závěrečném In principio erat verbum . Tímto textem – počátkem evangelia sv. Jana – totiž kdysi končila katolická mše tridentského ritu, což zde představuje nejen paralelu s dobovou duchovní atmosférou, ale také vynikající dramaturgický nápad. Obsazení v jednotlivých kusech je proměnlivé, buď čistě vokální, ryze instrumentální, nebo smíšené. Každé moteto má díky tomu svou nezaměnitelnou barvu a charakter. Harmonický celek je tak utvářen jakousi „unitas multiplex“, principem jednoty v mnohosti, ne nepodobným dobovému filozofickému chápání světa. Hlasy zpěváků se výborně pojí s cinky a pozouny. Snad jediná výtka by směřovala k nepatrnému intonačnímu kolísání (zejména v čistě vokálním obsazení) a k horší srozumitelnosti textu u nejvyšších – falzetových hlasů. Čtyři připojené video soubory mají dvojí charakter. První dva zachycují momentky ze živých vystoupení obou ansámblů, ostatní jsou jakousi vizuální fantazií, jejíž hlavní smysl se však recenzentovi nedařilo rozluštit. Není se třeba obávat, že video nepůjde otevřít ve standardním přehrávači Windows Media Player, protože potřebný software Quick Time je na CD obsažen. V precizně zpracovaném bookletu nechybí zasvěcený komentář Ignace Bossuyta , předního belgického muzikologa a renomovaného specialisty na frankoflámskou hudbu 16. století. Dále jsou zde uvedeny překlady všech textů (ovšem pouze do angličtiny), uvedení jejich původu (pokud byl zjistitelný) a rovněž hudební prameny a notové edice, použité při nahrávání.

I přes některé drobné výtky zůstává tato deska zářným příkladem úspěšného skloubení precizního muzikologického přístupu a ryzího muzikantství, které jí dává neopakovatelnou atmosféru. Rozhodně by neměla v diskotéce milovníků starší hudby chybět.

Vydavatel: Passacaill / 2HP Production

Stopáž: audio – 57:32, video – 12:44

Nahráli: Capilla Flamenca, Oltremontano, Bart Demuyt