Alexander Knaifel: Amicta Sole

Mstislav Rostropovič – violoncello, Taťjana Melentjeva – soprán, sólisté chlapeckého sboru Glinka Choral College, Vladimir Begletsov – um. vedoucí, State Hermitage Orchestra, Saulius Sondeckis – šéfdirigent, Arkadij Šteinlukht – dirigent. Produkce: Manfred Eicher. Text: A, rusky. Nahráno: 9/2001, Propstei St. Gerold; 7/2000, St. Catherine Lutheran Church, Sankt Petěrburk. Vydáno: 2005. TT: 53:02. DDD. 1 CD ECM New Series ECM 1731 (distribuce 2HP Production).

Nahrávka vydavatelství ECM uvádí dalšího z géniů „sovětské“ skladatelské generace šedesátých let 20. století. První profilové CD Alexandera Knaifela představuje dvě kompozice – Žalm 51 (50) pro violoncello sólo a Amicta Sole pro soprán, chlapecký sbor a orchestr . Obě vznikly v roce 1995.

Alexander Knaifel (1943) se narodil v hudebnické rodině v Taškentu. Na leningradské a moskevské konzervatoři studoval hru na violoncello, mimo jiné u Mstislava Rostropoviče. Jako dvaadvacetiletý nastoupil do kompoziční třídy Borise Arapova na leningradské konzervatoři. Vedle filmové hudby, rozsáhlých baletních, symfonických a operních děl, napsal řadu komorních skladeb, především pro zpěv. V šedesátých letech byla jeho tvorba ovlivněna druhou vídeňskou školou a Šostakovičem. V sedmdesátých letech, podobně jako u Arvo Pärta, došlo k totální změně. Skladby vzniklé po roce 1990 jsou již silně ovlivněny religiózní tématikou a pohybují se na poli filozofie, psychologie a esoteriky.

Žalm 51(50) je dvacetiminutovým jednohlasým zpěvem sólového violoncella. Nástroj zde artikuluje a zpívá jednotlivé slabiky žalmu na způsob lidského hlasu včetně pauz k nádechu. Zpočátku v sopránovém rejstříku, zhruba v polovině přechází k altu, tenoru a basu, ve kterém se krátce objeví dvojhlas – prodleva a nad ní pizzicata, záhy vystřídaná sopránovým rejstříkem, až nakonec celá skladba končí vysokými flažolety. Toto zdánlivě jednoduché mistrovské dílo vyžaduje maximální soustředění, perfektní intonaci a především duchovní hloubku. To vše splňuje Mstislav Rostropovič svou osobností, nádherně čistým, rovným tónem s minimem vibrata na 150 %. Autor v této skladbě úžasně a originálně použil vokální techniky pro nástroj a skvěle to funguje. Je neuvěřitelné, s jak úsporným a prostým materiálem si na poměrně dlouhé ploše dvaceti minut vystačí a jaký účinek to na posluchače má. Velejednoduchá melodie ve vysokém rejstříku violoncella působí jako dětská píseň, která je stejně prostá, nádherná a ojedinělá zároveň. To není hudba, to je andělský zpěv.

Druhá skladba nahrávky Amicta Sole (Sluncem odděná ) svým krátkým sopránovým vstupem a cappella výtečně navazuje na předchozí Žalm 51 (50). V této půlhodinové kompozici jde o stejný tvůrčí princip – pomalá, velmi klidná melodie na biblický text přednášená vysokým sopránem a chlapeckým sborem, tichá dynamika, dlouhé pauzy a nádechy, vysoké rejstříky všech zúčastněných. „Orchestr“ je pouze další z nebeských barev vynořujících se z ticha. Taťjana Melentjeva (skladatelova manželka) je vynikající interpretka. Má velmi čistý, rovný, mladistvý hlas, na hony vzdálený opernímu zpěvu. Její barva báječně koresponduje s chlapeckým sborem. (Doporučuji tuto skladbu pozornosti sboru Boni Pueri). Způsob, jakým každá nota začíná a končí, jak je držena, každá jemná modulace je fascinující a vede posluchačovo ucho dál a výš. Je to čistá krása, jako když do chrámu proniká ranní světlo.

Je vidět, že Alexander Knaifel přistupuje ke svému kompozičnímu řemeslu velmi poctivě a pokorně. Hledá jednoduchou a přímou formu hudebního vyjádření. Úspornost v použití materiálu a koncentrace zvuku jako rozhodující výsledek jsou v popředí. „Zvuky jsou pro mě znaky existence krásy. A krása je pro mě nejdůležitější věc – je to energie, neopakovatelná,“ říká skladatel.

Jednoduše graficky řešený booklet obsahuje kromě fotografií zúčastněných také ukázku skladatelova autografu obou skladeb v ruštině s anglickým překladem na druhé straně. Ráda bych také zmínila skvělou práci zvukaře, především ve druhé skladbě, kde si nádherně pohrál s jednotlivými barvami a echy.

Vřele doporučuji všem, kdo si chtějí pročistit nejen mysl, ale především duši.

Vydavatel: ECM New Series/distribuce 2HP Production

Stopáž: 53:02

EAN: 0028947208327

Nahráli: Mstislav Rostropovič – violoncello, Taťjana Melentjeva – soprán, sólisté chlapeckého sboru Glinka Choral College, Vladimir Begletsov – um. vedoucí, State Hermitage Orchestra, Saulius Sondeckis – šéfdirigent, Arkadij Šteinlukht – dirigent