neděle, 12. prosinec 2004

Al -Yaman: Hurriya

Napsal(a) 

booklet booklet
S mírným zpožděním dorazil na trh debut pražské skupiny Al-Yaman , kterou jsme dosud mohli znát jen z koncertních pódií či jako remixéry skladeb jiných českých kapel (Monkey Business, J.A.R., Hypnotix). Brněnský label Indies Records vznik alba Hurriya anoncoval již na červen, ale několik technických potíží a hlavně onemocnění hlasivek zpěvačky Ashwaq přinutilo kapelu vydat CD až v říjnu. Půlroční čekání příznivců Al-Yaman odměnili remixy vlastní tvorby z dílny britských Transglobal Underground (Ya-helw) a tuzemských Hypnotix (Gusun al-gana).

Al-Yaman kombinují tradiční arabské vlivy s prostředky elektronické taneční scény. Není to koncept nikterak převratný, ve světě se novým přístupem k "odlišnému" komerčně asi nejvíce zviditelnila Egypťanka Natasha Atlas . Al-Yaman je obdobně módním pokusem ve skromných českých poměrech.

Patřičnou autentičnost do kapely vnáší především zpěvačka s éterickým hlasem Ashwaq Abdulla Kulaib . Z jemenského Adenu přijela studovat do Československa krátce po sametové revoluci. Do vlasti se ale již nevrátila, a rozhodla se ve středu Evropy zůstat. Elektronickou rovinu nahrávek má na starost "Al-esh" Hyvnar ovládající sampler.

V úvodních skladbách desky Hurriya (Svoboda) je kladen větší důraz na čistotu lidových jemenských písní (Dhykrayat, The Prophet ), postupně však Al-Yaman se samply pracují mnohem razantněji. Druhou polovinu disku tedy můžeme označit přívlastkem "primárně taneční" (například Gusun al-gana ). Nejsilnějším momentem je zřejmě počáteční Alwan , která svou transovou atmosférou dokáže s vnímavými posluchači udělat přesně to, co Al-Yaman chtějí. Tedy roztančit. Exotický zpěv však nese i důležité poselství. "Svět je plný barev, kde jedna potlačuje druhou. Lidé, je čas začít vnímat jeden druhého a společně pocítit lásku a vzájemnou úctu," promlouvá ve svém textu Kulaib.

Aranžérsky nejzajímavější je Ya-helw (Krása Jemenu), kde se objevuje více instrumentálních motivů, vstupy australského didgeridoo a zpěvaččin hlas nás bez větších problémů přesvědčí, že o kráse Jemenu netřeba pochybovat. V posledním autorském tracku Hurriya Al-Yaman touží po svobodě, lidskosti, lásce a pravdě. Motto tolerance je průvodním znakem kompaktu, za některá slova by se nemusela stydět ani leckterá učebnice kulturní antropologie ("V životě člověka, žijícího mimo svou rodnou zemi, je tak obtížné vžít se do prostředí jiné kultury a odlišných zvyklostí. Je očekáváno přizpůsobit se, ale zároveň i ztrácet svou původní identitu. Poté se i doma stává cizincem." )

Za povšimnutí stojí remixy Ya-helw a Gusun al-gana. Je zajímavé, jak hudbu Al-Yaman vidí jiní, zvláště formace takových kvalit jako je Transglobal Underground, se kterými dříve vystupovala i vzpomínaná Natasha Atlas. Pro ty z nás, kteří neumí arabsky a rádi by věděli, o čem Ashwaq tak přesvědčivě zpívá, je tu desetistránkový booklet, v němž jsou české překlady všech jejích textů.

Z jednotlivých skladeb lze jen obtížně generalizovat. Al-Yaman vytvořili tak pestré album, že občas není zcela konzistentní. Obstát na hraně původní tradice a tanečního podupávání s dostatečným vkusem není jednoduché. Doufejme, že komerční zájem nesvede Al-Yaman ze slibně započaté cesty.

Vydavatel: Indies Records

Stopáž: 70:38

EAN: 8595026623422

Nahráli: Ashwaq Abdulla Kulaib - zpěv, texty, Aleš Hyvnar - samply, kytara, saz, perkuse, klávesy, basa, Jonathan Omer - bicí, Tomáš Reindl - tabla, didgeridoo, perkuse, zpěv

Body: 4 z 6

Nejnovější od Daniel Maršalík

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.