Za Augustinem Hadelichem v Bratislavě

Na konci září jsem se v Praze setkala s Augustinem Hadelichem u příležitosti jeho sólového vystoupení na zahajovacích koncertech České filharmonie. Výsledkem tohoto setkání je interview, které vychází jako samostatný článek. Měsíc po našem pražském rozhovoru se vydávám za Augustinem Hadelichem znovu. Tento mimořádný houslista, který ve světovém měřítku patří mezi nejrespektovanější interprety svého nástroje, přijal pozvání občanského sdružení Sinfornietta Bratislava, aby v hlavním městě Slovenska odehrál sólový recitál a následně vedl půldenní masterclass pro studenty. Sinfonietta Bratislava organizuje houslové mistrovské kurzy každoročně. Pokaždé se snaží pozvat skutečnou hvězdu svého oboru, protože v obecném nedostatku podobných příležitostí je na Slovensku veliký hlad po projektech tohoto druhu. V předchozích letech se takto podařilo do Bratislavy pozvat Vadima Gluzmana, Shlomo Mintze, Renauda Capuçona, Juliana Rachlina či Josefa Špačka (s Miroslavem Sekerou). Pokaždé se do Bratislavy sjedou studenti houslí z celého Slovenska, aby si nejprve vyslechli koncert, a další den se zúčastnili mistrovského kurzu, kde pozvaný interpret aktivně pedagogicky pracuje s několika mladými interprety pečlivě vybranými v předchozí selekci.

, foto Zdenko Hanout

26. října se koná Hadelichův sólový recitál ve Velkém evangelickém kostele v bratislavské Panenské ulici. K Bratislavě mám citový vztah a ke starým uličkám mezi hudební fakultou a prezidentským palácem obzvlášť. Je zde jeden architektonický klenot vedle druhého, bohužel naprostá většina v dezolátním stavu. Zašlá sláva dýchá z jemně dekorovaných štuků na palácových portálech, ze kterých však již mnoho desítek let padá omítka, přičemž někde musí budovu podpírat i lešení. Vedle pečlivě udržovaného Starého Města kousek dál člověk žasne nad tak silným kontrastem. Velký evangelický kostel poskytuje zázemí koncertům Sinfonietty již celou řadu let. Je to akusticky velice příjemný prostor, který pojme několik set návštěvníků. Navíc je zde teplo. V tento Hadelichův večer je kostel narvaný doslova k prasknutí. Na programu je J. S. Bach (Partity pro sólové housle č. 2 a 3), Eugène Ysaÿe (Sonáta pro sólové housle č. 3Balada), Coleridge-Taylor Perkinson (Blue/s Forms) a David Lang (Before sorrow – mystery sonatas). Promyšlená kombinace těch nejtěžších kusů pro sólové housle od baroka po současnost. Od začátku koncertu panuje naprosté soustředění publika i umělce. Augustin Hadelich nám opět v praxi ukazuje nejvyšší mistrovství svého oboru – fenomenální techniku v kombinaci s dokonale jemným a zpěvným tónem, to vše s absolutní pokorou k partituře. Až do chvíle, kdy přijde náhlé vyrušení, jež zcela změní atmosféru večera. V pravé části kostela zkolabuje v publiku paní. Její stav je natolik závažný, že je potřeba okamžitě zavolat záchranku. Umělec nejprve rušivé zvuky ignoruje, ale nervózní šepot zesiluje natolik, že po chvíli přestane hrát a s tázavým pohledem hledá odpověď. Té se mu za chvíli od pořadatelů dostane. Incident si vyžádá asi dvacetiminutovou přestávku, po které koncert pokračuje. Atmosféra je však jiná. Zmizela kontemplativní soustředěnost, která byla přítomna na začátku. Jako by se úplně přeskládalo energetické pole v prostoru. Není to však ke škodě věci, publikum Hadelichův přednes vděčně oceňuje po každém kusu. Vše vyvrcholí Bachovou Ciacconou, po níž následují dlouhé ovace ve stoje. Je tu cítit respekt a vděčnost Hadelichovi za to, že se na Slovensko vypravil, a že ze sebe na pódiu vydal všechno. Publikum moc dobře ví, že bylo svědkem něčeho mimořádného, a dává to uznale najevo.

Masterclass, Daniel Matejča, foto Zdenko Hanout

Hadelichovu slovenskou návštěvu završí 27. října mistrovský kurz, jehož místem konání je Dvorana Hudební a taneční fakulty VŠMU. Své umění zde předvede několik studentů ze Slovenska i České republiky, kteří byli vybráni pořadatelem i Hadelichem na základě předem zaslaných videonahrávek. Je to Egon Hollý, Daniel Matejča, Richard Kollert a smyčcové kvarteto Stories Quartet. I zde je patrný obrovský zájem o mistrovství v podání této houslové hvězdy. Dvorana je zaplněná do posledního místa a řada studentů zde stráví několik hodin ve stoje. Augustin Hadelich vede masterclass v nejvyšší koncentraci a citlivě pracuje se studenty především na hudební a výrazové stránce interpretace: jak správně frázovat, jak pracovat s dynamikou či jak dosáhnout maximální zpěvnosti. Vše završí závěrečná diskuse studentů s umělcem.

Masterclass, Stories Quartet, foto Zdenko Hanout

Akce se konala dva dny po předání vlády nové slovenské politické garnituře pod vedením Roberta Fica. V ulicích Bratislavy, u kavárenských stolků, na chodbě fakulty či v nedalekém útulném knihkupectví Artforum jsem svědkem rozčarování a smutku nad budoucím osudem Slovenska. Hadelichův koncert a následný mistrovský kurz však generovaly radost a nadšení, které jsou v kontrastu se vším ostatním, co Slovensko nyní zažívá. Když odjíždím z Bratislavy, přeji v duchu Sinfoniettě, aby se jí i nadále dařilo pokračovat v této nádherné aktivitě a vytvářet pozitivní ostrůvek umělecké kreativity na nejvyšší možné úrovni.