neděle, 13. červen 2010

Výjimečné setkání po deseti letech

Napsal(a) 

Koncert Pražské komorní filharmonie s dirigentem Jakubem Hrůšou 7. března v Rudolfinu, zařazený do Cyklu výjimečných projektů, tomuto nadpisu dostál – a to díky sólistovi. Po rovných deseti letech pozval orchestr pianistu Jefima Bronfmana , který tehdy v Praze uvedl všechny Beethovenovy koncerty. Nyní robustní umělec provedl Brahmsův První klavírní koncert se samozřejmostí, jaká nezasvěcenému posluchači sugerovala, že tato třičtvrtěhodinová kompozice je vlastně hračka. Technické nároky partitury pro Bronfmana opravdu nejsou problémem, brilance není tím, co by chtěl stavět na odiv, vzniká jaksi mimoděk a vždy je ve službách logické výstavby díla. Naopak zaujala vzájemná synergie s výborně doprovázejícím tělesem. To v první polovině uvedlo Beethovenovu svěží a strhující Symfonii č. 1 . I když na samém začátku nebyla pizzicata úplně spolu a druhá věta se mi zdála uspěchaná, byl výsledný dojem velmi pozitivní. Sólista na neutuchající aplaus odpověděl třemi přídavky letošních jubilantů: od Fryderyka Chopina to bylo Nokturno Es dur„Revoluční“ etuda , od Roberta Schumanna pak finále Vídeňského masopustu ve strhujícím tempu.

Dita Hradecká

Vystudovala konzervatoř v Plzni (obor klavír) a hudební vědu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Působí jako překladatelka, hudební publicistka (Harmonie, Hudební rozhledy, Hospodářské noviny) a donedávna vyučovala hudební historii na pražské pobočce New York University. Je redaktorka, organizátorka, překladatelka a v poslední době i vydavatelka elektronických knih. Pochází ze Strakonic. Ačkoli ji lákala řada oborů spíše exaktních, rozhodla se vystudovat konzervatoř, aby se ujistila, že profesionální umělkyní nikdy nebude. Nejrůznější kurzy klavírní, komorní a cembalové hry či barokního tance spolu s vlastní pódiovou zkušeností jí ale daly citlivost a čich na uměleckou kvalitu výkonu a zároveň empatii k profesionálním umělcům a tvůrcům. Překládá odborné texty a libreta z angličtiny, němčiny a francouzštiny. Ze studia hudební vědy na FF UK si odnesla hlavně poznání důležitosti kritického a nezaujatého myšlení a coby eklektik také úctu ke všem, kdo jsou schopni věnovat celý život jednomu skladateli nebo jedné oblasti. V letech 2016-18 vedla redakci vážné hudby na Vltavě, v roce 2019 se stala vedoucí knihovny Ústavu hudební vědy na Filozofické fakultě.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.