čtvrtek, 2. říjen 2003

Vrtbovská Arkadie

Napsal(a) 

Vrtbovská Arkadie Vrtbovská Arkadie

Předposlední koncert LSSH patřil polské sopranistce Anně Mikolajczyk a souboru I Virtuosi (um. ved. Marek Niewiedzal ), tedy umělcům, které pravidelní návštěvníci koncertů pořádných Collegiem Marianem již mohou znát. Program byl sestaven z kantát a sonát autorů více či méně spojených s Římem přelomu 17. a 18. století. Vedle skladeb G. F. Händela zazněly mimo jiné i krásné kantáty A. Scarlattiho (Io m'accendo a poco a poco ) a F. Gaspariniho (Dove sei ). Anna Mikoljczyk si získala posluchače nikoliv velkým hlasem nebo výjimečnou barvou, ale - zcela zaslouženě - tím nejcennějším, totiž svým uměním. Její svrchovaně kultivovaný projev se nejen pojil s krásnou hudbou Scarlattiho a dalších mistrů (stejně jako s půvabným prostředím Vrtbovské zahrady), ale prozrazoval i dobrou znalost přednášeného repertoáru, což do jisté míry nahrazovalo i (spíše výjimečně) chybějící texty. Neméně pečlivý byl i výkon Marka Niewiedzala na barokní hoboj, který kromě zmíněných děl Händela vystoupil i v Sonátě a moll T. Vincenta mladšího; na realizaci continua se podíleli Jaroslaw Thiel (violoncello) a Natalia Sitarz (cembalo). K pomyslné dokonalosti - drobné intonační úchylky ponechme stranou - scházela podle mého soudu větší koncentrace a ponoření se do skladby. To by mohlo pomoci vytvořit větší "tah" a celkově bohatší výraz, jak se to umělcům podařilo například v "da capu" krásné árie Pompe inutili z Caldarova oratoria Maddalena ai piedi di Cristo . Příjemnou atmosféru celého večera doplňovalo ptactvo ve voliéře i volně poletující. (mn)

Marc Niubo

Ředitel Ústavu hudební vědy na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Ve svém výzkumu se primárně věnuje hudební historiografii, odkrývání minulého, zkoumání skladeb, jejich příběhů, tvůrců, interpretů, kontextů, souvislostí. Jeho dlouhodobým badatelským tématem je italská opera v Praze, badatelsky se také věnuje duchovní hudbě – české i italské, ale primárně v domácím kontextu. Řadě dalších témat, jako např. hudba anglického či španělského baroka, dílo M. A. Charpentiera, W. A. Mozarta, Antonína Dvořáka, otázky provozovací praxe, edičních technik, hudební kritiky, se věnuje spíše příležitostně anebo primárně ve výuce Ústavu hudební vědy.

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.