Vídeňská filharmonie roztančila Schönbrunn

Nádherný park vídeňského zámku Schönbrunn otevřel 7. června své brány návštěvníkům z celého světa, kteří si přišli zdarma poslechnout do přírodního areálu tradiční open-air koncert Vídeňské filharmonie. Podle pořadatelů proslulého tělesa si poslechlo hudební večer přímo v dějišti jeho konání okolo sta tisíc lidí všech generací.

Hvězdným hostem večera s názvem „Sommernachtskonzert“ byl tentokrát mladý venezuelský dirigent Gustavo Dudamel. Ve svých jedenatřiceti letech zastává současně tři hudební posty na různých kontinentech – post šéfdirigenta Losangelské filharmonie, Göteborgských symfoniků a Venezuelského symfonického orchestru Simóna Bolívara. Nabídku přijal s nadšením. Letošní devátý schönbrunnský open-air koncert nenabídl v programu žádného z mimořádných sólistů, mezi něž se řadili v minulých letech například klavíristé Yefim Bronfman a Lang Lang nebo tenorista Juan Diego Flórez. V rámci dramaturgické linie byly skladby koncipovány v duchu motta „Dances and Wales“ (Tance a vlny). Polonéza z opery „Evžen Oněgin“, op. 24 Petra Iljiče Čajkovského pod taktovkou energického dirigenta Dudamela až symbolicky předznamenala atmosféru hudebního večera s náročným programem, jenž nesl v sobě riziko únosnosti soustředěnosti široké masy lidí. Vysoká úroveň Vídeňské filharmonie, mimořádné výkony baletních umělců Vídeňské státní opery, výjimečný dirigent, barevné laserové efekty umocňující silný prožitek krásné vizuální podívané, plastická zvuková transparentnost a teplé počasí přispěli k soustředěnému poslechu vážné hudby 19. a 20. století, při kterém si i lidé v areálu parku spontánně zatančili.

Tanec perské otrokyně z opery „Chovanština“ Modesta Petroviče Mussorgského a Polovecké tance z opery „Kníže Igor“ Alexandera Borodina ocenili diváci aplausem nejen kvůli výborným baletní výkonům ztvárněným před pódiem a v blízkém barokním areálu. Gustavo Dudamel s orchestrem skvěle vystihli v hudbě charakteristické linie individualizace postav a podtrhli vznešené taneční aspekty ruské hudby. Moře Clauda Debussyho připomnělo blížící se 150. jubileum narození skladatele a jeho fascinaci impresionistickými obrazy a mořem. Umělci večera skladbu obohatili baletem mezi publikem a u fontány.

Tanec sedmi závojů z opery „Salome“, op. 54 Richarda Strausse vnesl na pódium hudbu, která je velmi blízká tělesu i Rakousku a na plastickém provedení hravého frázování bylo znát, že muzikanti i publikum si ji s radostí užívají. Hodinový tanec z opery „La Gioconda“ oplýval kontrastně k předchozím skladbám křehkostí, niterností, vtipem i svárem vášnivé romantické hudby Amilcara Ponchielliho. Po pódiovém rozhovoru vedeném na vážné i humorné úrovni mezi Dudamelem a předsedou Vídeňské filharmonie Clemensem Hellsbergem zazněla tradiční Vídeňská krev Johanna Strausse a intermezzo zarzuely La boda de Luis Alonso , kterou složil Gerónimo Giménez. Oblíbené populární skladby hrané v přídavcích strhly publikum ke spontánímu tanci.

Sdílet článek: