pondělí, 13. duben 2015

Velkopáteční vzkříšení

Napsal(a) 

Simona Houda-Šaturová, Bernarda Fink, Jiří Bělohlávek, Pražský filharmonický sbor a Česká filharmonie, foto Petra Hajská Simona Houda-Šaturová, Bernarda Fink, Jiří Bělohlávek, Pražský filharmonický sbor a Česká filharmoniefoto: Petra Hajská

Jestliže křesťané na celém světě oslavovali vzkříšení Ježíše Krista v neděli 5. dubna, Česká filharmonie měla svoje vzkříšení už na Velký pátek 3. dubna. Vlastně začalo už o dva dny dříve, protože rytmus filharmonických orchestrálních koncertů zahrnuje středu – čtvrtek  - pátek. Pod vedením Jiřího Bělohlávka uvedla Symfonii č. 2 c moll „Vzkříšení“ pro soprán, alt, smíšený sbor a orchestr. Ten hrál po celý páteční večer koncentrovaně a jako vždy, když jej řídí pan Bělohlávek, angažovaně. Prostor Dvořákovy síně Rudolfina není pro uvádění mahlerovských partitur zrovna ideální a je třeba otevřít akustiku správným klíčem. Ten Česká filharmonie inspirována svým šéfem našla, takže výsledek předčil všechna pražská provedení, jež jsem slyšel, včetně dvou pražskojarních – 1997, kdy ji Česká filharmonie provedla s Kenem-Ičirem Kobajašim (Pražský filharmonický sbor) , a 2011 (Michael Tilson Thomas, San Francisco Symphony, výborný Český filharmonický sbor Brno, za dokonalostí kulhající výkony Laury Claycomb a zčásti i Katariny Karneus). Dirigent si velmi pohlídal, aby složitá partitura byla transparentní, aby vše zpívalo a všechny proměny byly co nepřirozenější. V první větě jsem musel obdivovat agogické detaily, druhá věta měla ideální tempo, jemnou akcentaci a mimo jiné kouzelná pizzicata, třetí mi připomněla objektivizující pojetí Claudia Abbada… a opět imanentní intenzivní zpěvnost. Pak přišla věta čtvrtá a otevřela se hudební nebesa. Hluboce duchovní (mám pocit, že meditativní) zpěv Bernardy Fink byl nejlepším provedením, jaké jsem slyšel. Možná někdo preferuje větší hlasy typu Jessye Norman, ale pro mě to bylo ideálním vyjádřením veršů „Ó růžičko červená, člověk tu leží a smrt ho znamená! Člověk tu trpí, jak dosud netrpěl! Raději do nebe by jít chtěl!...“ Filharmonici ji citlivě doprovázeli a Josef Špaček předvedl jeden ze svých parádních sólových vstupů. Nebesa však zůstala otevřena a přinesla sugestivní tektonický oblouk páté věty se slovy Friedricha Gottlieba Klopstocka, které už 120 let dávají lidem naději – „Vzkříšen bude, vzkříšen bude zas tvůj prach, až přijde čas! Život ti věčný vrátí Bůh nekonečný… O srdce věř, nic z toho nevymizí, co tvé, po čem jsi toužilo, vše, co zašlo, z mrtvých vstane!...“ Bylo to útěšné, dojímavé, těžko zapomenutelné! O silné vyznění geniální hudební zpovědi se zasloužily, podepřeny orchestrem a pevným dirigentovým vedením, Simona Houda-Šaturová, Bernarda Fink a  Pražský filharmonický sbor, který splnil očekávání a potvrdil, že Gustav Mahler je jeho ideální parketou. Poselství Gustava Mahlera „Zemřu, abych mohl žít!“ ve sborovém mohutném tutti pak už bylo na samé hranici zvuku, co sál unese. Skončil velký okamžik dějin České filharmonie, který mi nezkazila nesouhra a nedokonalé ladění vzdálené skupiny žesťů z předsálí.

 

 

Luboš Stehlík

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.