Česká filharmonie měla ve čtvrtek 23. února především díky hornistovi Radku Baborákovi hvězdný večer. Způsob, jakým sólista předestřel druhý z koncertů pro lesní roh a orchestr Richarda Strausse, zůstane dlouho v paměti.
Radek Baborák dokázal ve skladbě potlačit virtuozitu, k níž se většinou, třeba i bezděky, pozornost publika z pochopitelných důvodů upíná. Koncert je s ohledy na virtuóznost promyšleně a rafinovaně napsán – ovšem ne pouze s ohledy na tuto stránku hudebního projevu: výraz či celkové naladění jsou stejně potřebné. O techniku, zvládnutí těžkých pasáží či o efekty a oslnění bravurním ovládáním nástroje ani tentokrát v prvním plánu vůbec nešlo, jako ostatně nikdy u tohoto instrumentalisty. Pokud mnozí jiní hornisté, neřku-li adepti soutěží, s dílem zápolí, byť třeba i vítězně, Radek Baborák nemusí – a ani náznakem základní hráčskou obtížnost a choulostivost detailů díla nepřipomíná. Soustřeďuje se na charakter, kvalitu a barvu tónu a s tím „obtížným“ si jen pohrává. Hudba Richarda Strausse, a tato pozdní tím víc, potřebuje přesně vše to, co jsme slyšeli: nesmírně měkké nasazování, kulatá legata, nízkou dynamiku a táhlé čisté tóny, hravou lehkost, samozřejmost s lehoučkým podtónem pikantnosti. Hodí se to k jejímu výrazu, zejména ve zjihlém a zpomaleném závěru první části skladby, který přechází do kouzelně volné druhé věty. Jiří Bělohlávek s filharmoniky doprovázeli ukázněně, ztišeně, s podobnými náznaky vědoucího doteku s krásou, která není úplně smyslná, ale vůbec ne ani asketická.
_PetraHajska.jpg)
Straussův koncert se stal centrálním bodem večera. Po něm (a po delší přestavbě) byla na pozici finální hudební skladby programu Janáčkova Sinfonietta. Upozornění, že se hrálo z nové kritické edice, z nových not, pro posluchače nepřineslo dojem, že by snad zněla překvapivě odlišná, jiná hudba. Zůstalo jen vědomí o doplňkové informaci. A z poslechu zůstal přesně ten dojem, jaký má toto dílo vyvolat – dojem ze vznosné, originálně lapidární hudby, z břeskných fanfár i ze zvukově nových, proměnlivých obrazů. Pro filharmonii jde o zažitou repertoárovou záležitost, do níž šéfdirigent přinesl akcenty posilující přesnost a nerutinnost. Přidaní trubači na varhanní empoře, kteří k provedení Sinfonietty neoddělitelně patří, byli tentokrát nalezeni nikoli formou výpomocí, ale najednou: šlo o členy velkého dechového orchestru – Hudby Hradní stráže a Policie České republiky. Pár maličkých zaváhání, která se ozvala právě z empory, důsledek skryté nejistoty vyplývající ze spojení externího elementu s filharmonickou jednotou, netřeba příliš zmiňovat; Janáčkova partitura celkově zazněla impozantně.
_PetraHajska.jpg)
Hudba dalšího českého klasika, Bohuslava Martinů, která naopak večer otevřela, měla plnou dokonalost. Čtvrtou symfonii diriguje Jiří Bělohlávek vedle Šesté nejčastěji, stejně jako u Sinfonietty ani zde nepotřeboval noty, a provedl nás – naslouchající – tímto dílem jako fascinující architekturou, sérií obrazů, příběhem. Vše, co tato hudba z amerického roku 1945 obsahuje, počínaje neoimpresionistickými opalizujícími barvami a konče melodičností a pozitivní jásavostí, bylo přesně na svém místě. Jiřímu Bělohlávkovi se v této symfonii daří předat orchestru podněty vedoucí k jasným tvarům a sdělením a k mimořádně uspokojivým proměnám a přechodům, daří se mu postihnout úžasně vrstvenou meditaci volné věty, ale především se dokáže vyvarovat výrazové lacinosti či banálnosti, k níž by bylo možné sklouznout při příliš prvoplánovém vystupňování finále jako oslavy konce války. Nikoli jen „skladba na úvod“, ale vrcholná, zralá a dokonalá umělecká kreace.
