Ústí nad Labem – Konvenční Figaro

Po inscenaci původní verze Smetanovy Prodané nevěsty (premiéra 18. září, režie Karla Štaubertová) připravili v Severočeském divadle opery a baletu v rámci své jubilejní sezony další operní premiéru – Mozartovu Figarovu svatbu . Režisér Tomáš Šimerda se nesnažil o žádný revoluční výklad díla, jen přehledně zaranžoval situace (Zuzanka ledaskomu vyhrožovala s žehličkou v ruce, nevěsty si upravovaly závoje hledíce přitom na stříbrný podnos jako do zrcadla, Barbarina hledala v zahradě Cherubína a svítila lucerničkou tu napravo, tu nalevo atd.). S víceméně konvenčním režijním pohledem korespondovala i scénografie Vladimíra Soukenky – tři stěny s malbou krajiny a před nimi bílá dřevěná konstrukce vytvářející v prvním až třetím dějství prostor rokokového pokoje (s dveřmi uprostřed všech tří stěn). Ve čtvrtém dějství konstrukce zmizela do provaziště a zůstala jen nástěnná malba a obdélníková výseč po dveřích v zadní stěně. Tou proudilo na jeviště modré světlo a na hranicích jeho dopadu byly postaveny dva velké kvádrové „živé“ ploty a před nimi dvě „kamenné“ lavičky. Jednoduché kostýmy stylově evokující módu 18. století navrhla Mlada Šerých . Hudební nastudování Milana Kaňáka se vyznačuje obdivuhodnou precizností i dynamikou, ale přece jen by mu neškodilo více svižnosti a dramatických vzruchů. Charismatický Figaro Martina Matouška a energická Zuzanka Anny Klamo jsou ozdobou inscenace, kovově průrazným sopránem se v roli Hraběnky blýskla Liana Sass . Jako Hrabě Almaviva se ústeckému publiku poprvé představil nový sólista souboru, čínský barytonista Haitao Wang . Z ústřední čtveřice působil nejmatněji a jeho výkon byl částečně poznamenán nervozitou. Ústecká inscenace se může dále pyšnit skvělým Cherubínem v podání talentované Terezy Chyňavové – po Varvaře v Kátě Kabanové a Múze v Hoffmannových povídkách je to její další mimořádný úspěch na ústeckém jevišti. S velkou dávkou profesionality odvedli své role Věra Páchová (Marcellina) i Jaroslav Kovacs (Basilio). Opera byla uvedena v italském originále, premiéra 27. listopadu byla věnována významné české operní pěvkyni Evě Randové, která se jí jako čestný host zúčastnila.

Sdílet článek: