pátek, 2. duben 2010

Ústí nad Labem - Konvenční Figaro

Napsal(a) 

Ústí nad Labem - Konvenční Figaro, foto Petr Berounský Ústí nad Labem - Konvenční Figarofoto: Petr Berounský

Po inscenaci původní verze Smetanovy Prodané nevěsty (premiéra 18. září, režie Karla Štaubertová) připravili v Severočeském divadle opery a baletu v rámci své jubilejní sezony další operní premiéru – Mozartovu Figarovu svatbu . Režisér Tomáš Šimerda se nesnažil o žádný revoluční výklad díla, jen přehledně zaranžoval situace (Zuzanka ledaskomu vyhrožovala s žehličkou v ruce, nevěsty si upravovaly závoje hledíce přitom na stříbrný podnos jako do zrcadla, Barbarina hledala v zahradě Cherubína a svítila lucerničkou tu napravo, tu nalevo atd.). S víceméně konvenčním režijním pohledem korespondovala i scénografie Vladimíra Soukenky – tři stěny s malbou krajiny a před nimi bílá dřevěná konstrukce vytvářející v prvním až třetím dějství prostor rokokového pokoje (s dveřmi uprostřed všech tří stěn). Ve čtvrtém dějství konstrukce zmizela do provaziště a zůstala jen nástěnná malba a obdélníková výseč po dveřích v zadní stěně. Tou proudilo na jeviště modré světlo a na hranicích jeho dopadu byly postaveny dva velké kvádrové „živé“ ploty a před nimi dvě „kamenné“ lavičky. Jednoduché kostýmy stylově evokující módu 18. století navrhla Mlada Šerých . Hudební nastudování Milana Kaňáka se vyznačuje obdivuhodnou precizností i dynamikou, ale přece jen by mu neškodilo více svižnosti a dramatických vzruchů. Charismatický Figaro Martina Matouška a energická Zuzanka Anny Klamo jsou ozdobou inscenace, kovově průrazným sopránem se v roli Hraběnky blýskla Liana Sass . Jako Hrabě Almaviva se ústeckému publiku poprvé představil nový sólista souboru, čínský barytonista Haitao Wang . Z ústřední čtveřice působil nejmatněji a jeho výkon byl částečně poznamenán nervozitou. Ústecká inscenace se může dále pyšnit skvělým Cherubínem v podání talentované Terezy Chyňavové – po Varvaře v Kátě Kabanové a Múze v Hoffmannových povídkách je to její další mimořádný úspěch na ústeckém jevišti. S velkou dávkou profesionality odvedli své role Věra Páchová (Marcellina) i Jaroslav Kovacs (Basilio). Opera byla uvedena v italském originále, premiéra 27. listopadu byla věnována významné české operní pěvkyni Evě Randové, která se jí jako čestný host zúčastnila.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.