čtvrtek, 21. září 2017

Ten koncert měl dirigovat Jiří Bělohlávek

Napsal(a) 

Petr Altrichter, foto Martin Divíšek Petr Altrichterfoto: Martin Divíšek

Jeho odchod na jaře přinesl nutnost hledání náhrady. Středa 20. září byla nakonec ve festivalovém programu Dvořákovy Prahy jen zčásti pozměněna a vystoupení České filharmonie pořadatelé připsali památce jejího šéfdirigenta.

Večera se ujal Petr Altrichter. A kolegu a přítele připomněl s filharmonií nejen přídavkem – poetickým Slovanským tancem As dur – ale i Nokturnem H dur v úvodu, výrazně soustředěnou skladbou, kterou prý měl Jiří Bělohlávek rád. Zazněla s velkým citovým vkladem, a to místo původně uvažovaného Dvořákova vokálně-instrumentálního Slavnostního zpěvu, jehož zcela jistě raritní uvedení se podle organizátorů přesouvá na příští rok. 

Festivalový koncert byl soustředěn na hudbu dvou hudebních souputníků - Dvořáka a Brahmse. Od obou zazněla velká díla, která patří ve světovém repertoáru k těm ve svém žánru zcela základním - a tedy i nejčastěji hraným: od pražského klasika Violoncellový koncert h moll a od vídeňského mistra Čtvrtá symfonie. Spojuje je víc věcí - dokonalost autorského zvládnutí formy a obsahu, nádherná zralá a pro každého z obou skladatelů typická invence a sazba, přesná vyprofilovanost a proto i interpretační uchopitelnost… a silná emocionalita. Sólistou byl Jean-Guihen Queyras, který Koncert h moll už před několika lety natočil právě s Jiřím Bělohlávkem. Je typem interpreta hrajícího klidně a ušlechtile, přitom poutavě, hudebníka nepřehánějícího patos, ale přesto ochotného některou frázi zvýraznit zvolněním, některý motivek pozastavením. I on nechal zaznít hudbu na počest a na památku zesnulého šéfdirigenta – uvedl tak slovy přídavek, Sarabandu ze sólové violoncellové Suity č. 1

Jean-Guihen Queyras a Petr Altrichter, foto Martin Divíšek Jean-Guihen Queyras a Petr Altrichterfoto: Martin Divíšek

Petr Altrichter je určitě temperamentnějším a spontánnějším dirigentským typem než Jiří Bělohlávek, vnášel proto do provedení Koncertu h moll ve zdravém množství - zejména v kontextu se spíše introvertní hrou sólisty – víc napětí a kontrastů, víc citu a naléhavosti, jednoduše řečeno víc romantismu. Nejen v gestech - v nich ovšem velmi výrazně, jak je u něj zvykem - ale opravdu reálně. Brahmsovu skvělou Čtvrtou symfonii pojal potom velmi vášnivě, od prvních taktů pracoval na stupínku rukama i celým tělem pro to, aby rozvlnil agogiku, aby hudba dostávala v každém okamžiku skutečný náboj. První věta byla zápasivá, ve druhé přece jen převážila v měkkém smyčcovém espressivu jemná zamyšlenost, ve výrazu třetí věty vynikly schubertovské záblesky i beethovenovská mužnost. Ve finále, které je proslulým příkladem mistrovské passacaglie, tedy variací nad opakovaným basovým motivem, se pod Altrichterovým vedením velmi výrazně profilovalo široce rozkročené bohatství výmluvnosti - oscilace mezi historizujícím kontrapunktem a romantickým výrazem, mezi absolutní hudbou a dramatem. V pomalé epizodě této věty jakoby Brahms na chvíli nahlédl do dílny k Wagnerovi… Stupňování mocně působící hudby pak dospělo až k ráznému uzavření skladby. O Petru Altrichterovi se říká, že se jeho charakteristický dirigentský styl vyznačuje temperamentem a spontaneitou. Ano, nechává se unést, ukazuje často nad běžnými dimenzemi, strhává. Filharmonici symfonii (i ostatní skladby) zahráli pod jeho vlivem s velkým nasazením.

Petr Veber

Novinář, hudební a operní kritik, autor textů o hudbě a hudebnících, absolvent hudební vědy na Karlově univerzitě. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 byl pak deset let v Českém rozhlase vedoucím hudební redakce stanice Vltava. Je jedním z průvodců vysíláním stanice D dur. Spolupracovníkem Harmonie se stal hned v počátcích existence časopisu. Přispíval a přispívá také do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života. Nejenže za ní rád cestuje, ale také ji ještě stále rád poslouchá.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.