čtvrtek, 4. srpen 2016

Teatro del mondo

Napsal(a) 

María Espada a Vespres d’arnadí, foto Petra Hajská María Espada a Vespres d’arnadífoto: Petra Hajská

Pod názvem Teatro del mondo vystoupil na LSSH v české premiéře španělský soubor Vespres d’arnadí, který založil a vede všestranně talentovaný cembalista Daní Espasa. Přivezl atraktivní program s kantátami a koncerty T. Albinoniho, A. Vivaldiho, A. Marcella, D. Scarlattiho, B. Galuppiho a G. F. Händela, které se výtečně hodily do impozantního prostoru hlavního sálu Trojského zámku. Hlavní hvězdou večera byla María Espada, mladá, přesto již zkušená sopranistka, s krásnou barvou hlasu a vysoké technické úrovně. I ve vyšších polohách zní její hlas jasně, zvonivě čistě, pevně a přitom příjemně, zároveň však pěvkyně dokáže témbr hlasu různě odstiňovat a měnit ve prospěch dramatického výrazu. Publikum to mohlo plně ocenit již v prvním pěveckém čísle, kterým byla Händelova náročná kantáta Agrippina condotta a morire, vyžadující nejen značnou pohyblivost hlasu, ale především imaginaci a schopnost umělecky vyjádřit jednotlivé duševní stavy hrdinky (matky císaře Nera, který do jejího domu poslal nájemné vrahy). Pomineme-li drobné intonační nepřesnosti, jediný rušivý element jinak strhujícího projevu této výborné zpěvačky bylo jisté nadužívání sforzata, resp. příliš časté silné akcentování vysokých tónů, nota bene v dané akustice. Jestliže v Agrippině bylo možné takové tóny vnímat jako důraz na fatální životní situaci a krajní afekty hrdinky, v první árii Scarlattiho pastorální kantáty Fille già più non parlo byly již zcela nevhodné. Po drásavé Agrippině se jen těžko prosazoval zcela nekomplikovaný koncert pro hoboj a smyčce Antonia Vivaldiho, sólista Pere Saragossa však přesto zaujal kantilénou a zejména v krásném sólovém koncertu od Alessandra Marcella plně zaujal auditorium. Zcela raritní bylo zařazení árie z Galuppiho opery Demofoonte, kde byli posluchači sice ochuzeni o da capo (snad kvůli dlouhé přestávce?), zato se jim však dostalo alespoň jednoho přídavku v podobě árie z Handelovy opery Arianna in Creta. Maximální nasazení všech účinkujících a virtuózní program přispěli k jedinečné atmosféře a zážitku, jaký si na slavnostech hudby lze jen přát.

Marc Niubo

Ředitel Ústavu hudební vědy na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Ve svém výzkumu se primárně věnuje hudební historiografii, odkrývání minulého, zkoumání skladeb, jejich příběhů, tvůrců, interpretů, kontextů, souvislostí. Jeho dlouhodobým badatelským tématem je italská opera v Praze, badatelsky se také věnuje duchovní hudbě – české i italské, ale primárně v domácím kontextu. Řadě dalších témat, jako např. hudba anglického či španělského baroka, dílo M. A. Charpentiera, W. A. Mozarta, Antonína Dvořáka, otázky provozovací praxe, edičních technik, hudební kritiky, se věnuje spíše příležitostně anebo primárně ve výuce Ústavu hudební vědy.

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 701

Novinky emailem

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.