úterý, 2. říjen 2012

Svěží vítr od Londýna

Napsal(a) 

Přidáte-li k osvědčené značce LSO ještě jedno S, vznikne z London Symphony Orchestra London Schools Symphony Orchestra , neboli Symfonický orchestr londýnských škol, který v rámci turné po České republice zavítal se svým uměleckým vedoucím Peterem Ashem 2. 8. i do Rudolfina, aby předvedl náročný program, hodný profesionálních těles. V první půli se hrál Dvořákův Violoncellový koncert h moll s uznávanou britskou sólistkou Louise Hopkins a hned po prvních dvou větách bylo jasné, že se orchestr v rámci studentské úrovně umí popasovat s velkými díly solidně, s chutí a vervou, ačkoli nedostatků by se pochopitelně pár našlo. Celkově vyznívaly lépe tutti pasáže, kde se všichni mohli do hry naplno položit a zaplavit celou síň svěžím, v nejlepším slova smyslu „nedopečeným“ a nezatěžkaným zvukem a kde se tolik nevyjímaly nepřesnosti a drobné chybky. Ve stejném duchu se odehrála i druhá polovina koncertu, při které zazněla První symfonie e moll Jeana Sibelia, avšak s přibývajícími odehranými takty výkon znatelně gradoval a s postupně získávanou jistotou a sehraností (možná že i s důkladnějším a delším nastudováním než u Dvořáka) jsem dokonce chvílemi měla pocit, že slyším profesionální orchestr. Hlavním přínosem pro mě osobně, ale myslím že i pro spoustu návštěvníků, však nebylo uspokojení z hudebního zážitku, ale z obdivuhodného systému, díky kterému bude tento orchestr zahajovat již 62. sezonu. Jeho zřizovatelem je Středisko pro mladé hudebníky, které je součástí hudební školy Guildhall School a jehož ředitelem je od roku 1993 Stephen Dagg. I díky němu mohli mladí hudebníci školního věku, kteří se scházejí o sobotách v průběhu školního roku a během prázdninových kurzů, dosud spolupracovat například s Colinem Davisem, Charlesem Mackerrasem, Simonem Rattlem nebo Michaelem Tippettem, o čemž si čeští studenti (vyjma mimořádného spojení Pražské jaro 2011 – Orchestr Pražské konzervatoře) mohou nechat pouze zdát. Ale věřme, že bude líp!

Michaela Vostřelová

Narodila se ve městě Bedřicha Smetany, první hudební vzdělání získala ve městě Bohuslava Martinů. Bakalářské studium hudební vědy v Olomouci ukončila prací o raném vokálním díle Martinů, brněnské magisterské studium jejím rozšířením pod vedením Miloše Štědroně. Písněmi, tentokrát Ebenovými a Schubertovými, završila i studium zpěvu na Pardubické konzervatoři pod vedením Hany Medkové. Badatelskou práci si vyzkoušela v Centru Bohuslava Martinů, pedagogickou v ZUŠ Ratibořická, novinářskou v Harmonii, kde se několik dobrodružných let učila, jak hudbu slyšet a jak o ní psát.

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 701

Novinky emailem

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.