sobota, 12. červen 2010

Svěží Epoque quartet

Napsal(a) 

Žižkovské Atrium je příjemná, typická lokální koncertní síň s nápaditým programem, v němž mají velký prostor mladí sólisté. Ve středu 17. února sem několik místních posluchačů a hlavně skupinku svých příznivců a kolegů přilákal Epoque quartet . Pánská čtyřka vstoupila na českou hudební scénu roku 1999 s profilem nekonvenčního souboru skvělých sólistů pouštějících se společně na nejistou půdu crossoveru. Způsob, jakým to dělají, je ovšem strhující. Před dvěma lety Epoque vyměnil primária a na místo Martina Válka nastoupil David Pokorný . V tomto složení si tedy kvarteto přišlo na Žižkov „ohrát“ nové skladby. Inspirativní akustiku sálu nejprve rozezněly majestátně znějící Adagio a fuga Františka Xavera Richtera. Plnost a šťavnatost zvuku by nezahanbila komorní orchestr. Zvukové kvality a barevné možnosti pánové naplno „rozbalili“ v Ravelově Smyčcovém kvartetu F dur . Modální melodika tohoto svěžího díla rozechvěla sál takřka hmatatelnou senzualitou.

Druhou polovinu naplnil Šostakovičův třetí Kvartet F dur – hudba zcela jiného obsahu, poselství, jinak utvářená. Tady se Epoque předvedl ve své nejvážnější poloze, ale i v nejhlubší koncentraci a největším nasazení působí jeho hráči velmi uvolněně a hudba jim přirozeně dýchá a plyne. Na virvál, který se spustil díky spřízněné „klace“, reagovalo kvarteto dvěma ukázkami repertoáru „bez fraku“ – špičkově a noblesně.

Dita Hradecká

Vystudovala konzervatoř v Plzni (obor klavír) a hudební vědu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Působí jako překladatelka, hudební publicistka (Harmonie, Hudební rozhledy, Hospodářské noviny) a donedávna vyučovala hudební historii na pražské pobočce New York University. Je redaktorka, organizátorka, překladatelka a v poslední době i vydavatelka elektronických knih. Pochází ze Strakonic. Ačkoli ji lákala řada oborů spíše exaktních, rozhodla se vystudovat konzervatoř, aby se ujistila, že profesionální umělkyní nikdy nebude. Nejrůznější kurzy klavírní, komorní a cembalové hry či barokního tance spolu s vlastní pódiovou zkušeností jí ale daly citlivost a čich na uměleckou kvalitu výkonu a zároveň empatii k profesionálním umělcům a tvůrcům. Překládá odborné texty a libreta z angličtiny, němčiny a francouzštiny. Ze studia hudební vědy na FF UK si odnesla hlavně poznání důležitosti kritického a nezaujatého myšlení a coby eklektik také úctu ke všem, kdo jsou schopni věnovat celý život jednomu skladateli nebo jedné oblasti. V letech 2016-18 vedla redakci vážné hudby na Vltavě, v roce 2019 se stala vedoucí knihovny Ústavu hudební vědy na Filozofické fakultě.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.