čtvrtek, 11. únor 2016

Stará hudba v Praze – přelom ledna a února

Napsal(a) 

Monika Knoblochová a Clara Nováková, foto martinahoudek.com Monika Knoblochová a Clara Novákováfoto: martinahoudek.com

Klementinum - kostel sv. Vavřince -Juditina věž: tři místa poněkud stranou hlavního hudebního dění, kde se nicméně na přelomu ledna a února konaly akce zásadního významu. V Juditině věži předvedl 5. ledna varhaník a stavitel hudebních nástrojů Tomáš Flégr u nás poprvé nejzajímavější variantu klávesového nástroje dulce melos, známého z traktátu Henriho Arnauta de Zwolle, který vznikl kolem roku 1440 v Dijonu – prvního předchůdce dnešního klavíru, opatřeného místo brků nebo tangent jednoduchými kladívky, v tomto případě tvarovanými jako skoby. Zvuk, který nástroj vydává, nelze zaměnit ani s cembalem, ani s klavichordem – velmi vzdáleně, ale přece jen připomíná Silbermannův hammerklavier z poloviny 18. století,  jehož výrobce ovšem navázal na vynález Bartolomea Cristoforiho z roku 1698 (Arnautův dulce melos byl tou dobou dávno zapomenutou kuriozitou). Tomáš Flégr tento nástroj předvedl spolu se žaltářem a varhanním portativem, rovněž vlastní výroby, v programu z renesančních motet a chansonů. Připravil ho spolu s Lukášem Vytlačilem, který se tu uvedl nejen jako hráč na zobcovou flétnu, ale i jako zpěvák (Guillaume Dufay, Arnolt Schlick, skladby ze sborníků Buxheimer Orgelbuch, Winsumer Orgeltabulatur, Graduale Pataviense, Fridolin Sicher Tabulature, Oldenburger Orgeltabulatur).

Musica Florea, foto archiv MF Musica Floreafoto: archiv MF

Hledačský charakter také měl 26. 1. koncert  souboru Musica Florea, který se konal v Klementinu. Na programu byly concerti grossi Georga Muffata a sonáty Heinricha Ignaze Franze von Biber. Marek Štryncl se tu soustředil na méně známá díla (Biberova Sonata Die pauern kirchfarrt genandt, Harmonia Romana a Battalia, Muffatovo Concerto XI. Delirium Amoris a XII. Propytia Syderia), doplněná jednou sonátou anonymní a jednou sonátou Muffatova a Biberova valonského současníka Carla Rosiera, který působil v Nizozemí a v Německu. Musica Florea tímto koncertem potvrdila, že i dnes pokračuje směrem, který Markovi Štrynclovi před téměř čtvrt stoletím naznačil Pavel Klikar v době, kdy byl Štryncl členem Klikarova evropsky proslulého souboru Musica Antiqua Praha. Zároveň však je už řadu let jinde – jak svým originálním interpretačním, projevem, tak i ve své všestrannosti: klementinský koncert se odehrál přesně dva měsíce poté, co Musica Florea v kostele sv. Šimona a Judy opět uvedla Dvořákovu 1. symfonii Zlonické zvony.

Jiný všestranný talent nakonec: 7. února pokračoval v kostele sv. Vavřince cyklus Moniky Knoblochové Café crème – tentokrát programem sice “tradičním”, přesto však nevšedním. Clara Nováková tu za doprovodu Moniky Knoblochové souborně provedla všechny flétnové sonáty Johanna Sebastiana Bacha. Na moderní flétnu: přesvědčivě, precizně, s velkým půvabem. Koncert byl proložen čtením ze starší i novější bachovské memoárové literatury; navodil atmosféru postupimských koncertů,  při kterých Bedřich Veliký předváděl své umění hry na flétnu – a nechával Johanna Sebastiana Bacha zkoušet kvalitu Silbermannových kladívkových klavírů. U sv. Vavřince se tak uzavřel kruh, který měl svůj počátek v Juditině věži – i další, otevřený kdysi úvahou Clary Novákové o tom, zda vůbec dnes hrát Bacha na moderní nástroje, a pokračující přes současnou otevřenost našich hráčů na dobové nástroje vůči pozdějšímu repertoáru (Štrynclův Dvořák a Janáček) a zároveň definitivní přijetí historických interpretačních technik moderně uvažujícími hráči na nástroje moderní – na skvělé úrovni reprezentované jak Clarou Novákovou, tak kupříkladu i flétnistou Janem Ostrým, nebo hobojistou Vilémem Veverkou.

Pozoruhodnosti a překvapení slibují i příští programy Musicy Florey a Café crème: máme se nač těšit.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish