pátek, 30. listopad 2007

Špilberk ve znamení hudební turistiky

Napsal(a) 

Mezinárodní hudební festival Špilberk pořádaný brněnskou filharmonií od roku 1999 letos poprvé nesl tematický název "Cesta kolem světa za 10 dní". Po dramaturgické stránce se osmý ročník festivalu otevřel směrem od lehčí dramaturgie k vážnějšímu repertoáru. Špilberk 2007 se konal ve dnech 16. - 26. srpna. V jeho rámci se tradičně uskutečnilo pět koncertů, z nichž tři večery vždy hraje domácí Filharmonie Brno a dva jsou vyhrazeny hostujícím orchestrům. Během loňského roku se hovořilo ve vedení brněnské filharmonie o myšlence rozšířit festival komorními koncerty na jiných místech centra Brna v době jeho pořádání, ale po čase se od těchto záměrů podle dramaturga Jiřího Beneše upustilo z důvodů pracovní vytíženosti hráčů. Festival si tak alespoň udržel svou původní koncepci z devadesátých let, kdy se vyhranil se zaměřením jen na symfonickou a kantátovou tvorbu. Vokálnímu umění tentokrát ale pořadatelé žádný prostor nedopřáli.

S šéfdirigentem Petrem Altrichterem zahájila Filharmonie Brno festival koncertem nazvaným Toulky po Alpách , na kterém zazněla hudba Johanna Strausse mladšího, Petra Iljiče Čajkovského a Richarda Strausse. Náročné skladby zaujaly dramaturgickým sepětím. Na jejich interpretaci, včetně třetí Alpské symfonie op. 64, se bohužel podepsaly značně nepříznivé povětrnostní podmínky. Druhý festivalový koncert s podtitulem Napříč Evropou nabídl díla Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, Édouarda Lala, Vítězslava Nováka a Alexandera Borodina v podání Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín s mladými talentovanými umělci, s šéfdirigentem Jakubem Hrůšou a houslistou Romanem Patočkou.

Atraktivní program pro široký okruh publika představil koncert 21. srpna nazvaný Putování světem filmu. Pod taktovkou Rastislava Štúra hrála brněnská filharmonie známé melodie z filmů režisérů Alfreda Hitchcocka, Davida Leana, Martina Scorseseho nebo Jiřího Trnky a Miloše Makovce. Především hudbu Bernarda Hermanna Taxikář, Psycho a Václava Trojana Císařův slavík dirigoval Štúr střídmými gesty, koncentrovaně a s patřičným ohledem na plastické vyznění proporcí hudebních ploch v plenéru. Filmovou náladu přenesl orchestr do publika, i když cestu ke stylové interpretaci filmové hudby musí hráči stále ještě hledat. Sólista večera britský saxofonista Christian Forshaw oslnil publikum nejen kultivovanou flexibilitou a měkkým tónem, ale i technickou suverenitou a noblesou přednesu.

Do historie festivalu se zapíše koncert 23. srpna, kdy Pražská komorní filharmonie vzhledem k ohlášené bouřce neplánovaně po první polovině večera svolila ke hře Slovanských tanců I. řady op. 46 a II. řady op. 72 v jednom celovečerním tahu. Ondřej Kukal za dirigentským pultem prokázal nesmírný cit pro Dvořákovo notoricky známé dílo a nebýt špatných přírodních podmínek, mohl být koncert s řadou vynikajících hráčů v orchestru vrcholným zážitkem osmého ročníku. Italský dirigent Alessandro Crudele s brněnskou filharmonií festival uzavřel. Na příští rok přijali pozvání z hostů Česká filharmonie a The National Youth Orchestra of Wales.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.