Španělské srdce Anny Reinhold na Letních slavnostech staré hudby

Třetí z večerů 20. ročníku Letních slavností staré hudby se odehrával v malebném sále Zámku Troja a nesl název Corazón español (Španělské srdce). Pozvání přijali francouzská mezzosopranistka Anna Reinhold, argentinský kytarista Quito Gato a španělské smyčcové kvarteto Exclamatio Quartet pod vedením Oleguera Aymamího. Program, který pražskému publiku zahráli, přinesl převážně španělskou hudbu. V první polovině byly zastoupeny skladby hlavně z období baroka, ve druhé půlce pak z 19. a 20. století.

Koncert otevřela improvizace na známé Fandango od Santiaga de Murcii, a to v podání hráče na barokní kytaru Quita Gata. Vzápětí následovala píseň Sebastiana Duróna Úkladný Kupido, ve které se představila v instrumentálním doprovodu hudebníků pařížská mezzosopranistka Anna Reinhold. Její hudební biografie prozrazuje řadu bohatých a pozoruhodných zkušeností a spoluprací v oblasti staré hudby. Po svých studiích na pařížské konzervatoři a vídeňské univerzitě měla možnost pracovat pod vedením Williama Christieho v rámci akademie Les Arts Florissants. Dnes tato pětatřicetiletá půvabná pěvkyně působí v řadě operních produkcí. Kromě toho také založila soubor Il Caravaggio, s nímž se věnuje provádění písňovému repertoáru pozdního 18. a raného 19. století.

 , foto Petra Hajská

Anna Reinhold zpívala příjemně sametovým mezzosopránem, který neztrácel sonoritu i ve vysokých krajních polohách. Velmi kultivovaně, zpaměti interpretovala své party, v jejím podání jsme mohli v první části večera vyslechnout tklivou píseň od Josého Marina Oči, nuže mnou pohrdejte, meditativní árii Vlny, útesy, ryby, moře ze zarzuely Veneno es de amor la envidia, svižnou a sladkobolnou Doufat, cítit, umírat z pera Juana Hidalga, anonymní Vrať se, bárko má, melancholický Člun od Gabriela Batailleho a dramatickou rozsáhlejší píseň Netřeba mluvit o kráse.

V druhé polovině Reinhold s hravostí i dramatičností zazpívala tři písně Frederica Garcíi Lorcy z jeho sbírky populárních španělských písní. Publikum zaujaly také čtyři katalánské lidové písně – především dětsky hravá a bravurně podaná Margarideta. Argentinský hráč na barokní a raně romantickou kytaru Quito Gato na Letních slavnostech nevystoupil poprvé. Slyšet v Trojském zámku jsme ho mohli například v roce 2015 s jeho souborem Glossarium. Jeho virtuózní hra vynikla například v sólově improvizaci na Fandango nebo ve skladbě Zorzal Herido od jeho krajana, pozapomenutého argentinského skladatele Pedra Herrery (1910-1979).

 , foto Petra Hajská

Virtuozitu a souhru hráčů smyčcového kvarteta Exclamatio Quartet bylo možné poznat například v Tarantelách Santiga de Murcia nebo v často uváděných Canarios od Gaspara Sanze. Bylo sympatické je slyšet opět v jiné instrumentaci (jejím autorem, stejně jako všech ostatních aranžmá, je právě Quito Gato). Kvarteto Exclamatio Quartet vystoupilo ve složení Alba Roca a Oriol Algueró (housle), Elisabeth Gex (viola) a umělecký vedoucí Oleguer Aymamí (violoncello). Všichni členové jsou zkušení hráči a účastní se řady komorních projektů s renomovanými ansámbly. Ve druhé polovině koncertu se trochu odrazila vyšší teplota v sále na soustředění při souhře, ale jednalo se jen o krátké momenty a nikterak to neubralo na celkovém suverénním výkonu instrumentalistů. Oceňuji, že kromě oblíbených skladeb zařadili do programu např. u nás téměř neznámou desetiminutovou meditativně laděnou kompozici La oración del torero op. 34 (Modlitba toreadora) od Joaquina Turiny (1882-1949). Původně ji napsal pro loutnové kvarteto a inspiroval ho k ní zážitek z býčích zápasů v Madridu. Skladba je velmi oblíbená a existuje řada jejích různých instrumentací.

Závěr večera patřil dvěma známým kusům: Anna Reinhold zazpívala v doprovodu svých kolegů Bizetovu árii L´amour es tun oiseau rebelle z opery Carmen a Canción del fuego fatuo Manuela de Falla. Jako přídavek pak provedla tango Volver (Vrať se) od Carlose Gardela. Připomenout si tento koncert můžete na stanici Český rozhlas Vltava, která vysílá jeho záznam v pátek 16. srpna.

Sdílet článek: