středa, 5. únor 2020

Skvělý Martin Kasík v Barokním refektáři

Napsal(a) 

, foto Jaromír Tužil foto: Jaromír Tužil
Tradiční Martinské slavnosti klavíru, datované od 11. 11. 2011 recitálem Martina Kasíka, uzavřel v jejich 9. ročníku koncert tohoto výsostného umělce 22. ledna v Barokním refektáři Matematicko-fyzikální fakulty UK na Malostranském náměstí. Kasík si vybral tři německé mistry zcela odlišných hudebních období a projevil se opět jako klavírista s mimořádným vkladem pro autentickou interpretaci v nejlepším slova smyslu.

Úvodní Francouzská suita č. 6 E dur BWV 817 Johanna Sebastiana Bacha spadá do skladatelova šťastného köthenského období, v němž tvořil svá zásadní koncertní díla. Martin Kasík přednesl osm částí suity s charakteristikami dobových tanečních forem a rytmů s profesionalitou sobě vlastní a vdechl barokní hudbě oduševnělou nádheru v pečlivě odlišených tempových a dynamických škálách. Výraz Courantu či Sarabandy navozoval náladu barokního tance v celé jeho vznešenosti i radosti z pohybu, závěrečná virtuózní Gigue svým tempem a úžasnou technikou skutečně nadchla. Klavírní přednes byl naprosto precizní a tak přirozený, až se vkrádala myšlenka, jak by asi vzbudil údiv a potěšení Johanna Sebastiana, kdyby měl skladatel možnost slyšet svoji hudbu na krásném nástroji v tak báječném provedení.

, foto Jaromír Tužil foto: Jaromír Tužil
Po baroku následovala romantika Johannese Brahmse v 6 klavírních kusech, op. 118 psaných až na sklonku autorova života. Odlišný styl a velký časový odstup obou skladeb probarvil klavírista naplno rozevlátým tónem, melodiemi jednotlivých Intermezz využívajícími celou klávesnici v bouřlivé a vzápětí ztišené a něžné hře s vyšperkovaným půvabem a perlivými pasážemi. Brahmsova hudba potřebuje ke své působnosti opravdové mistry a Martin Kasík k nim bezesporu patří; bez jeho vytříbeného úhozu, detailně vyvážené pedalizace a smyslu pro vzepjetí a pečlivou sazbu ztratila mnoho na svém lesku a noblesnosti.

Naléhavý a do jemného ztišení doznělý závěr vyvolal právem velký potlesk v přeplněném refektáři. Druhá část večera přinesla vyvrcholení závěru 9. ročníku slavností poctou letošnímu jubileu Ludwiga van Beethovena. Zazněl jeden z nejznámějších a nejoblíbenějších Klavírních koncertů č. 5 Es dur, op.73 „Císařský“ s komorním doprovodem smyčcového Ambroš Ladies Quintet. Klavír pod rukama Martina Kasíka doslova uhranul, bez sebemenších pochybností patřil skutečně ke špičkovým provedením Beethovenova díla současnosti. Transkripce orchestrálního partu pro smyčcové kvinteto dala sice dívkám příležitost k výborné souhře a jednotlivým sólovým vstupům, akustika refektáře však přece jen souzvuku subtilnějších smyčců a plného tónu klavíru v některých pasážích ne vždy přála v celém prostoru. Radost ze hry a vynikající výkon sólisty ovšem vše vynahradily účinkujícím i posluchačům a nádherný večer ozdobil klavírista ještě dvěma přídavky se skladbami Vítězslava Nováka a Milana Slavického.

 

Marta Tužilová

Hudební publicistice se věnuje několik desetiletí a jako typického Blížence ji celoživotně těší možnost věnovat se zdánlivě odlišným žánrům, oborům a osobnostem. Vysokoškolské vzdělání v hudebním oboru využila zejména v Supraphonu, realizovala vlastní scénáře výstav doma i v zahraničí včetně veletržních expozic, často spojených s koncerty, připravovala pravidelné televizní pořady. Počátkem 90. let založila MATagency pořádající koncerty, výstavy s hudební i výtvarnou tématikou a spolupracující s produkcemi zaměřenými na operní a písňová představení. Spolupráce s Harmonií jí dlouhodobě poskytuje radost zúročit hudební vzdělání, dosavadní znalosti a zkušenosti a propojovat lásku k hudbě s inspirací novými hudebními směry i umělci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.