pondělí, 30. leden 2012

Skvělé Guarneri Trio

Napsal(a) 

Guarneri Trio Prague vzniklo roku 1986 a od svého založení hraje v nezměněné sestavě. Za čtvrtstoletí své existence získalo nejen přední pozici mezi českými komorními soubory, ale vypracovalo se mezi špičková klavírní tria světové úrovně. Mimořádně hojně navštívený koncert v kostele sv. Šimona a Judy (1. 11.), uspořádaný v rámci cyklu komorní hudby FOK, jen znovu potvrdil, jaké oblibě se Guarneri Trio mezi posluchači těší. Umělci si pro své vystoupení zvolili sympaticky „český“ program. Zahájili jej Sukovou Elegií op. 23 , drobnou skladbou příležitostného charakteru, která poskytla publiku ideální prostor pro zklidnění a koncentraci. Obého bylo více než zapotřebí, neboť provedení následujícího Smetanova Klavírního tria g moll nelze označit jinak než jako strhující. Bylo zjevné, že interpreti mají toto dílo v krvi, že nemusejí myslet ani na techniku, ani na souhru, ale že se mohou plně soustředit jen na hudbu samu. Bolestnou skladatelovu výpověď tlumočili pokorně, bez velkých gest, ale s takovým pochopením a s takovou výrazovou intenzitou, až mrazilo v zádech. To už nebyla „jen“ hudba, ale nesmírně sugestivní lidský příběh, který interpreti i posluchači prožívali „právě teď a právě tady“. Ve Dvořákových Dumkách op. 90 , jež zazněly po přestávce, zavedlo Guarneri Trio posluchače do úplně jiného světa. Půvabné melodické nápady Dvořákova slavného díla okouzlovaly snovou barevností, která evokovala procházku na rozkvetlé louce plné motýlů. Barevnost hry Guarneriho tria skutečně vzbuzuje úžas. Zvuk houslí Čeňka Pavlíka je jedinečný – měkký a sametově proteplený, až se mnohdy téměř podobá lidskému hlasu, a neméně působivě zní i violoncello Marka Jerieho . Ivan Klánský pak se zvukem klavíru doslova čaroval – což si zaslouží ocenění o to větší, uvědomíme-li si, že akustika kostela sv. Šimona a Judy není pro klavír právě nejpříznivější. Naprosto fascinující však je to, jak se všechny tři nástroje dokážou během hry barevně „proměňovat“, a to tak neuvěřitelně, až chvílemi vzbuzují dojem, jako by přebíraly barvu jeden od druhého.

Populární Dvořákova Humoreska , kterou nabídlo Guarneri Trio publiku jako přídavek, uzavřela koncert, který by byl určitě ozdobou i těch nejprestižnějších světových pódií.

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975–2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.