pátek, 31. říjen 2003

Rossiniho Danajský dar

Napsal(a) 

Rossiniho Danajský dar Rossiniho Danajský dar
Berlínský operní ruch, který usiluje v evropské hudební sféře obhajovat své prvenství a dramaturgické objevitelství, se v poslední době ocitl v problematickém údolí. Jeho obsahovou pestrost a dramaturgickou vynalézavost nepříjemně ovlivňují kompetenční spory mezi třemi operními scénami a kromě finančních starostí zasahují do uměleckého provozu také osobní nedostatky, ve kterých nenalézá berlínský senát jako odpovědný správce ústavů uspokojivá řešení. Umělecké perspektivy vůdčích operních scén tápou v improvizacích.

Jednu z nejprogresivnějších scén - Deutsche Oper - opoustil pokračovatel slavné éry režiséra Götze Friedricha, známý skladatel a dirigent Udo Zimmermann, který vloni nastupoval se smělými plány oživit uměleckou pověst slavného dědice někdejší Krollovy opery. Vedení Deutsche Oper bude dočasně svěřeno administrativnímu obsazení. Několik průkopnických činů (Nonova Intoleranza , Messiaenův Svatý František z Assisi ) zůstává v repertoáru scény dědictvím po Zimmermannovi.

Jako božský dar označila berlínská hudební kritika závěrečnou premiéru uplynulé sezony v Německé opeře - Rossiniho Semiramis . Málo známá monumentální scénická práce se stala dílem 75-letého italského dirigenta Alberta Zeddy . Ten Rossiniho kompozici také adaptoval v nové kritické verzi. Dal k nové inscenaci rozsáhlého díla potřebný impuls a sám je v Berlíně dirigoval. Semiramis zazněla opravdu v oslnivém nastudování. Jde o nebývale rozsáhlé, čtyřapůlhodinové dílo, které mohlo po téměř dvou staletích slavit zasloužený triumf.

Rossiniho melodický hit zazněl poprvé v Benátkách roku 1823. Autor byl tehdy pochválen, že učinil svým kompozičním výtvorem objevný čin. Dirigent Zedda v Berlíně prokázal, že životnost díla neumírá. Uměl si dobře poradit se zvukovou přehledností partitury i dramatickými zvraty děje. Hudební i dramatická lehkost vynikala také u sólistů, kteří pochopili spontánní výraz některých komických postav, jimž režisérka Kirsten Harms ponechala záměrně značnou volnost.

Stěžejní pěvecký zážitek v Semiramis spočívá na obsazení dvou titulních sopránových postav. Brilantně si s nimi poradily Darina Takova a Jennifer Larmore , zejména ve strhujících kaskádách koloraturních árií. Zdá se, že Semiranis bude nadále jen náročným obohacením nejvyspělejších operních souborů.

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.