pondělí, 5. srpen 2002

Přehlušení mistři pěvci

Napsal(a) 

Přehlušení mistři pěvci Přehlušení mistři pěvci
Jak Mistři pěvci norimberští vypadávají z linie ostatních Wagnerových oper, tak má i jejich scénické nastudování svoje zvláštní pravidla. Pokud se jich režisér nedrží, tak může dopadnout jako Kupferova žačka z Drážďan a Berlína Christine Mielitz ve Vlámské opeře v Antverpách. Komický protějšek Tannhäusera totiž předepisuje 17 sólových rolí, velký sbor a rozšířený operní orchestr. Pokud máte k dispozici poměrně malou scénu, tak je už prvním oříškem dostat účinkující na jeviště tak, aby si nešlapali po nohách. Mielitzová, od letoška intendantka v Dortmundu, udělala pravý opak. Stefan Mayer pro ni vyprojektoval takovou výpravu, že i tak malé jeviště ještě zmenšil otáčivým kruhem, který sloužil jako příchod a odchod účinkujících a který kromě posledního dějství ani nebyl dostatečně využíván. Z uspořádaných davových scén se stal neuvěřitelný mumraj, ve kterém se asi nevyznala ani sama režisérka. A ještě něco. Jsou opery (Mozart, Monteverdi), kde skladatel přímo vybízí k experimentování, ale jsou jiná díla, k těm patří podle mého soudu i Mistři pěvci, která je vzhledem k tématu nejlepší nechat v původní podobě. Mielitzová operu transponovala někam do 20. století. Dekoraci tvořily pseudorenesanční sloupy, již zmíněná okružní jízda a velká ozubená kola, která se podobala bývalým symbolům z komunistických pětiletek jako vejce vejci, ale jejich funkčnost jsem nepochopil ani já, ani nikdo z mých kolegů.

Stála tato produkce vůbec za to ztratit skoro šest hodin času? Stála! Scénická výprava je jistě velmi důležitá součást operního divadla, tu ale nahradila nesmrtelná hudba Richarda Wagnera a skvělé výkony hudebníků a ne příliš známých pěvců.

Rakouský dirigent Friedemann Layer dosáhl s operním orchestrem úrovně, že by antverpským záviděl i Bayreuth. Také sbor se vytáhl a udělal radost nejen publiku, ale i odcházejícímu sbormistru Peteru Burianovi (před lety přišel do Antverp ze stejné funkce z Wiener Staatsoper). Rovněž sólisté se předháněli ve výjimečných výkonech. Jako Hanse Sachse jsem viděl naposledy Josého van Dama a myslel jsem si, že to je interpretační vrchol. Nebyl, Němec Oskar Hillebrandt byl v Antverpách ještě lepší. A nejen on, báječně zpívali také Jeffrey Dowd (Walther von Stolzing), Michael Kraus (Sixtus Beckmesser), Fionnuala McCarthy z Irska (Eva), Australan Daniel Sumegi (Veit Pogner) a stále se lepšící belgický tenorista Yves Saelens (David). Škoda, že v opeře je vizuální faktor nezbytný, jinak by byla tato produkce Mistrů pěvců norimberských nezapomenutelným představením.

Mirek Černý

1943, v temné noci: narozen v Praze a díky příjmení ihned vázán k hudbě (Carl Czerny). 1943-1970: zářný život v komunismu. Jídla bylo dost, demokracie, svobody, toaletního papíru, atd. mnohem méně. 1957-1970: Studie, nejdříve zeměměřič, potom hudební studie, člen profesionálního souboru Pražští madrigalisté, noty vyhrály s velkým náskokem nad metry. 1970-dodnes: ještě více svobody ztraceno svatbou s bruselskou Belgičankou Agnes (1970: dvě svatby v Praze a belgickém Dilbeeku, 2017: stále platné). Vlastník dvou státních příslušností, dvou pasů a dvou (odrostlých) synů. 1970: zabaleny stovky LP-ček s vážnou hudbou a odjezd VW-broukem 902 km směrem na západ. 1970-1984: nejdříve člen rozhlasového sboru, později redaktor Radia 3 (stanice vážné hudby státního rozhlasu). Mezitím studium holandštiny se sotva průměrnými výsledky. Od 1973: bytem v Dilbeeku (u Bruselu). Člen české menšiny v Dilbeeku, která má dohromady jednoho člena (mě samotného). 1983-dodnes: Free-lance novinář deníků De Standaard a Het Nieuwsblad, přivýdělky: úředník min. kultury, regionální ředitel zaměstnavatelské organizace a člen hudebních porot v Belgii a v zahraničí, ministerských komisí, poradních rad, předseda organizace Vlámských novinářů v Antverpách, atd. Současné aktivity: Free-lance novinář deníku Het Nieuwsblad (od 1982) a časopisů De Bond (1982), Tertio (2007), Randkrant (2015) a s hrdostí české Harmonie (1994). Přes dlouhodobou spolupráci se mnou zatím žádné z těchto medií nezkrachovalo.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.