pátek, 30. listopad 2007

Pražské jaro

Napsal(a) 

České televizi zazněla zlatá slova prezidenta Václava Klause, že Pražské jaro je celonárodním symbolem, neodmyslitelným hudebním vrcholem. Každý rok si však říkám, proč tedy není v květnu historické centrum Prahy zkrášleno záplavou vlajek s geniálním festivalovým logem, proč magistrát, v jehož čele je předseda správní rady festivalu, nepodpoří "svůj" festival masivní citilightovou kampaní, která je tak účinná v případě zhýčkaných pěveckých hvězd? Proč na mě z výkladů obchodů v centru města nekoukají tváře umělců Pražského jara, ale kýčovitý "originální český křišťál" a ruské matrjošky a ušanky? Je to přesně v duchu toho, co říká v rozhovoru Gennadij Rožděstvenskij - klasická hudba, která nás proslavuje ve světě ze všech uměn nejvíce, se krčí v koutku a v metru zvou na koncert George Michael nebo Ozzy Osborne a ne Michael Tilson Thomas či Murray Perahia. Pompéznost Salcburku je mi protivná, ale trocha národní hrdosti na jedinečný festival by nám neuškodila. Magistrát i pořadatelé si zaslouží minus.

Další minus je jaksi nechtěné. V kuloárech se špitá, že se první májovou sobotu rozjel z Vídně do Brna nejslavnější hudební senior světa - dirigent a skladatel Pierre Boulez. Jistě ho k tomu nevedlo jen to, že právě dělal ve Vídni Věc Makropulos, ale touha poznat město skladatele, kterého velmi ctí. Jeho cesta omnibusem však byla vlastně zbytečná. V Janáčkově "domečku" nikdo nebyl, neboť Boulez nebyl ohlášen (není to muzeum s víkendovou otevírací dobou). Údajně mu jedna paní řekla, že přinese klíče, ale už se nevrátila. Tak se vydal nejprve na JAMU, kde potkal o víkendu aspoň pár studentů, a potom na Špilberk, aby viděl brněnské panorama, starobrněnský klášter... Co čert nechtěl, konal se zrovna běh městem a na kopec ho nepustili. Tak znechuceně odjel. Takže epochální návštěva hudební superstar v Janáčkově městě dopadla neslavně. Z toho plyne poučení: Vážené celebrity, výlety incognito se občas nevyplácejí.

Nicméně jsou tu i plusy. Je dobře, že máme Pražské jaro, a je dobře, že Pierre Boulez uvádí Janáčkovu hudbu. Což mě vede k myšlence, že by náš stát a veřejnoprávní instituce měly oceňovat za uvádění české hudby i jiné světově proslulé nečeské umělce, nežli je Sir Charles Mackerras. A našlo by se jich požehnaně.

Luboš Stehlík

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.