čtvrtek, 9. únor 2012

Pražákovo kvarteto, kytara a reprobedny

Napsal(a) 

Český spolek pro komorní hudbu představil 16. listopadu v Dvořákově síni Rudolfina Pražákovo kvarteto (nový primárius Pavel Hůla , Vlastimil Holek , Josef Klusoň , Michal Kaňka ) s programem ozvláštněným účastí kytaristky Liat Cohen . Úspěch a osobitou tvář Pražákova kvarteta od počátku výrazně spoluvytvářel houslista Václav Remeš. Když ho nedávno zákeřná nemoc vyřadila z role primária, mohlo to znamenat pro soubor osudovou tečku za dosavadní úspěšnou činností. Pro desetiletími cizelované renomované komorní těleso s rozsáhlým repertoárem a náročným koncertním kalendářem je velmi obtížné najít k primu nového houslistu odpovídajících kvalit i zkušeností. Taková změna bývá dost často problematická a původní lesk souboru mnohdy znatelně zmatní. Pražákovci měli štěstí – generačně blízcí členové obdobně úspěšného Kociánova kvarteta se rozešli k jiným cílům a jejich skvělý primárius Pavel Hůla byl volný – pro Pražákovce jak na zavolanou. Mimochodem, je to již podruhé, co přijetím osiřelé židle zachránil osud smyčcového kvarteta. I díky jemu tento koncert plynule navázal na nejlepší a nejhezčí výkony souboru. Houslový rukopis Pavla Hůly je jiný než Remešův, ale neméně poutavý a přesvědčivý. Celé kvarteto se jím, při zachování původního lesku, trochu jinak zabarvilo: jakoby z temnějších a baladičtějších odstínů přešlo do světlejších a lyričtějších. Jedinečnou konstantou a bezkonkurenčním šperkem významně charakterizujícím celkovou podobu kvarteta je nesporně Michal Kaňka, jehož každý tón je lahůdkou komorní interpretace a cellového zvuku. Je Hůlovi rovnocenným partnerem a společně modelují krajní obrysy kvartetní partitury s obdivuhodnou zřetelností a lehkostí. To bylo zřejmé zvláště v Mozartově Smyčcovém kvartetu D dur K. 575. Na rozdíl od tehdejší tradice, violoncellový part je výraznější a prvním houslím rovnocennější. Kaňkův tón zněl skvěle, lehce a zřetelně v jakékoliv dynamice. Hůla má cosi z přirozené a noblesní zpěvnosti legendárního primária Jiřího Nováka. Hru Pražákova kvarteta vyznačuje dokonalá návaznost hlasů všech partů, frázování, tempová uměřenost, přesná intonace. Jejich projev působil svěže, radostně a jasně. Kvintet pro kytaru a smyčcové kvarteto č. 7 e moll Luigiho Boccheriniho měl zaznít dle programu na závěr koncertu, ale vyměnil si místo s kvintetem Castelnuovo-Tedesca. Z dramaturgického hlediska nesporně užitečný čin. Přepis pro kytaru není autorův, čtyřvětý kvintet byl napsán v roce 1799 jako klavírní. Bohužel tento Boccheriniho opus je evidentně jedním z jeho nejslabších. Působil na mne jako prázdná slupka písařské nudy bez jakékoli tvůrčí invence. Musique de (vacant) table. Nevěřil bych, že to napsal autor půvabného a slavného Menuetu. Přemístění skladby bezesporu prospělo finále koncertu, ale skladbě, zvláště po Mozartovi, nepomohlo. K pozitivnímu účinku nepřispěl ani rušivě drátěný zvuk reprobeden výborné kytaristky, který se zvukem kvarteta příliš nekorespondoval. Po přestávce zazněl, v české premiéře, Smyčcový kvartet Jiřího Gemrota (1957). Je autorovým druhým kvartetem, první provedli Talichovci roku 2005. Čtyřvěté dílo je plné emocí, vtipu, zvukového bohatství a kombinační fantazie znalého a zkušeného tvůrce. Určitě by si zasloužilo podrobnější portrét, než je zde možný. Skladatelův rukopis nezapře vliv hravého ducha jeho někdejšího učitele Jiřího Pauera. Jiří Gemrot je však o generaci bohatší a nápaditější. Celá skladba zní osvěživě, pravdivě a upřímně, bez jakýchkoliv násilných módních doplňků. Myslím, že je jednou z nejzajímavějších kvartetních kompozic současnosti, a doufám ve vytvoření nahrávky v podobně skvělém provedení Pražákova kvarteta. Závěr večera dal zapomenout na dojem z Boccheriniho. Ušlechtilý potomek židovské bankéřské rodiny z Florencie psal inteligentní, vtipnou a invenčně bohatou hudbu oscilující mezi duchem neoklasicismu a novoromantismu, elegantní a melodickou. Kvintet pro kytaru a smyčcové kvarteto op. 143 byl napsán roku 1950 pro kytaristu André Segoviu a jeho soubor Chigiano. Půvabná skladba znale a citlivě využívá zajímavých a působivých kombinací kytary a smyčců, používá flageoletů, ricochet smyků, hry con sordino či pizzicata k téměř impresionistickým efektům. Nevím, jestli byly reprobedny kytary již citlivěji seřízeny, ale v této skladbě se kytarové tóny snoubily se smyčcovým kvartetem téměř v ideálním partnerství. I díky tomu nakonec nezkresleně vyniklo interpretační umění krásné kytaristky Liat Cohen.

Pravoslav Kohout

Narodil se 27. 11. 1943 v Praze. Otec byl cellista (Smetanovo kvarteto) a matka klavíristka. Od 6 let se učil na housle u prof. dr. Josefa Micky, později u něj na Pražské konzervatoři. R. 1962 byl přijat na AMU (prof. dr. Alexandr Plocek), od r. 1963 do r. 1969 studoval na Moskevské konzervatoři P.I.. Čajkovského u prof. Galiny V. Barinové. Po povin. vojen. službě (1969 AUS) byl členem PKO (Pražského komor. orch. bez dirig.) .R.1972 založil Nové smyčcové kvarteto a v témže roce se stal prof. Teplické konzervatoře, odkud r. 1974 přešel na Plzeňskou konzervatoř. Následkem autohavárie r. 1975 ukončil koncertní činnost (kvarteto pokračovalo s primariem P. Hůlou jako Kocianovo kvarteto). V následujících letech byl pedagogem na Escuela Superior de Música y Dansa v Mexiku, LŠU Voršilská v Praze, Keski-Suomen konservatorio a Mikkelin musiikkiopisto ve Finsku. R. 1992 zpracovával v Praze spec. zadání MŠMT ČR na téma vysokého uměl. školství. Tehdejší hrozba zrušení základního uměleckého školství jej přiměla stát se r. 1993 ředitelem ZUŠ (Praha Smíchov), v letech 1993-2012 byl předsedou Ústřední umělecké rady ZUŠ ČR. 2009 mu byla udělena cena AZUŠ ČR „Za významný přínos atd.“ Po několika operacích levé ruky, od r.1981 do r. 1992 opět občas koncertoval. Od r. 2016 je členem neformální skupiny „Pondělníci“. Nyní se věnuje pouze skladbě a hudební publicistice. Jeho celoživotním koníčkem je tvorba karikatur, koláží a slovních hříček.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.