Praha v Bruselu

Festival „Czech Dreams“ pod záštitou Václava Havla a Magdaleny Kožené si poprvé odskočil do zahraničí. V srdci Evropské unie Belgičané uspořádali v únoru minifestival nazvaný „Praha v Bruselu“. Čtyři koncerty se uskutečnily ve dvou nejdůležitějších sálech vážné hudby v Bruselu, v konzervatoři a v Paláci krásného umění. O koncerty byl velký zájem a byly vesměs vyprodané. Pražákovo kvarteto je v Bruselu pravidelným hostem a mělo tu čest festival otevřít. Vybralo si k tomu smyčcová kvarteta tří „oslavenců“, Josefa Suka, Leoše Janáčka a Antonína Dvořáka. Mimořádný úspěch měl recitál Magdaleny Kožené . Naše současná pěvecká hvězda si vybrala částečně nevšední písně ve čtyřech jazycích. Vedle Martinů a Dvořáka zpívala rovněž Mahlera a Ravela. Zvláštní pozornost si zasloužily dvě písně Jana Josefa Röslera a cyklus Satiry Dmitrije Šostakoviče. Kožená je inteligentní umělkyně a ví, že vhodné sestavení recitálu je polovina úspěchu. O tu druhou polovinu se ovšem musela postarat sama, nebo lépe řečeno s citlivě doprovázejícím britským klavíristou Malcolmem Martineau . Publikum bylo nadšené a nechtělo nechat mezzosopranistku odejít bez řady přídavků. (Teď ji čekají zkoušky v Salcburku na Mozartovu Cosi fan tutte společně s Cecilií Bartoli a pod vedením Simona Rattlea). Další večer se představila Pražská komorní filharmonie s Jiřím Bělohlávkem a houslistou Ivanem Ženatým ve skladbách Dvořáka a Martinů. Martinů není v Bruselu neznámý, stejní pořadatelé zde před dvěma roky programovali skoro všechna orchestrální díla skladatele. Filharmonie precizně zahrála Toccata e due canzoni . Ivan Ženatý byl sólistou v Dvořákově Houslovém koncertě a moll . Jeho jedinečný nástroj (Guarneri del Gesu) zněl nádherně, ale od houslisty jsem očekával víc. Česká Suita D dur zakončila večer, ve kterém se mladí muzikanti Pražské komorní filharmonie představili v nejlepším světle a rovnou z Bruselu odjížděli na turné do Japonska, generálka jim vyšla perfektně. Minifestival zakončil místní orchestr. Flámský rozhlasový orchestr zahrál pod vedením Jana Lathama-Koeniga dvě stěžejní orchestrální díla Leoše Janáčka – Sinfoniettu a Tarase Bulbu . Škoda jen, že sice již odvolaný, ale stále úřadující ředitel spolupořádajícího Pražského domu v Bruselu se jako představitel České republiky neumí chovat a popíjí během koncertu filharmonie bezostyšně šampanské.

Sdílet článek: