středa, 27. červen 2012

Praha - Mignon

Napsal(a) 

Absurdní zážitek – na Apríla se konala oslava dvacátého výročí založení SAMOSTATNÉ existence Státní opery Praha KONCERTNÍM provedením Thomasovy opery Mignon . Důvod? První inscenací samostatné SOP byla před dvaceti lety inscenace Mignon. Dovolte mi připomínky: SOP v tuto chvíli fakticky samostatná NENÍ – není tedy CO oslavovat. Pokud už něco slavíme, pak na té úrovni, která odpovídá zadání – uvedení INSCENACE můžeme de facto oslavit zase jen a jen inscenací (pokud možno co nejkvalitnější). A myslím si, že pokud vůbec chceme uvádět jakoukoli operu pouze koncertně, potřebujeme pro to mimořádně přesvědčivé opodstatnění (není jím nedostatek financí). Všichni(?) snad už přece víme, že opera je DIVADLO. Navíc – jde-li o operu typu Thomasovy Mignon, pak její uvedení vypreparované do pouhé hudební složky se jen těžko může stát plnohodnotným zážitkem. Tato opera podle mého názoru rozhodně nepatří k výjimkám, které by koncertní (tedy vlastně „invalidní“) provedení unesly.

Kladný dopad koncertní verze: dvě sólistky si nastudovaly titulní roli (slyšela jsem jen respektuhodný výkon paní Jany Sýkorové , alternovala Veronika Hajnová Fialová ), Filina paní Jany Sibera předvedla svou kvalitní koloraturu, Jiří Sulženko (Lothario), Martin Šrejma (Laërte) a další spolehlivě odzpívali své party, a také italský tenorista Octavio Arévalo , už za zenitem, si zazpíval Viléma Meistera. Dirigoval Tomáš Brauner – po matném začátku (zejména předehra) se výkon orchestru zlepšil a také sbor zpíval na své obvyklé úrovni. Tečka.

Olga Janáčková

Muzikoložka, teatroložka, operní režisérka, hudební a divadelní kritička a organizátorka. Studovala hudební a divadelní vědu na Filozofické fakultě tehdejší Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Brně, sólový zpěv na brněnské konzervatoři a operní režii na JAMU. V letech 1968–90 pracovala jako odborná pracovnice specializovaná na hudební divadlo v Kabinetu pro studium českého divadla Ústavu pro českou a světovou literaturu Československé akademie věd. Přispívala do samizdatového divadelního časopisu Dialog (1977–80). V letech 1987–89 byla dramaturgyní opery Státního divadla v Ústí nad Labem, pracovala také v Divadelním ústavu Praha. Od roku 1990 soustavně sleduje produkci českých a moravských operních divadel, recenze a články publikuje v odborných médiích.

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.