pondělí, 9. únor 2009

Podzimní hudební Olomouc

Napsal(a) 

Podzimní hudební Olomouc Podzimní hudební Olomouc

Série šesti koncertů v různých sakrálních prostorách, čtyři dirigenti, řada sólistů, orchestry, vokální tělesa, k tomu celá nálož skvělých výkonů a zážitků... To je stručná bilance 15. ročníku Podzimního festivalu duchovní hudby Olomouc 2008. První (20. 9.) a závěrečný (18. 10.) koncert, oba v chrámu Panny Marie Sněžné, dirigoval Stanislav Macura . Jejich spojovníkem byl kromě dirigenta Antonín Dvořák. Na úvodním koncertě zaznělo Faurého Requiem a Dvořákovo Te deum . Na programovou dominantu festivalu je vedle Macury povýšily výkony Janáčkovy filharmonie Ostrava , perfektně připravený Český filharmonický sbor Brno a sólisté Zdena KloubováJiří Sulženko . Druhým vrcholem byl dvořákovský závěr. Zde Stanislav Macura strhujícím způsobem triumfoval ve Stabat mater (Slezská filharmonie Katovice s jejím vokálně kultivovaným Pěveckým sborem , kvalitativně poměrně vyrovnané kvarteto Mária Haan , Jana Sýkorová , Tomáš ČernýMartin Gurbaľ ). Z kůru chrámu sv. Mořice zazněla 4. 10. dvě oratoria Petra Fialy - Píseň sestry Anežky a bratra FrantiškaPocta Janu Sarkandrovi a Třetí symfonie Miloslava Kabeláče (Český filharmonický sbor , dirigent Jaromír M. Krygel , varhanice Kamila Klugarová , Žesťová harmonie Filharmonie Brno ). Koncepce mladého dirigenta byla až překvapivě zralá. Krygel svou kreativitu ukázal i 11. 10. v dómu sv. Václava, kdy brilantně řídil velký interpretační aparát v Requiem g mol od D. Cimarosy. Vstřícné partnerství našel dirigent v barevně i muzikantsky harmonickém sólovém kvartetu - Miriam Maťašová , Terézia Kružliaková , Ľudovít LudhaGustáv Beláček , dobře disponovaném sboru Lúčnica a ve spolehlivé Cappelle Istropolitana . K pozitivům festivalu je třeba připočítat absolutní disciplínou, křišťálovým vokálním projevem a nepatetičností se vyznačující chlapecký a mužský sbor Poznaňští slavíkové (soubor Poznaňské filharmonie , 27. 9.). Jejich festivalový program nabídl jak polskou sakrální tvorbu (od hymnické písně Bogurodzica až po soudobou tvorbu). Naopak velký patos byl přítomný v projevu souboru Bolschoi don kosaken . Tucet zpěváků má solidní volumen s příznačným "východným" témbrem. Jejich programová nabídka byla 23. 9. v pravoslavném chrámu sv. Gorazda tradiční - známé skladby z historie pravoslavné liturgie. V pořadí patnáctá festivalová olomoucká nadílka byla znovu štědrá, pestrá a plná kvalitní hudby.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.