středa, 20. srpen 2003

Pod záštitou velvyslance USA

Napsal(a) 

Pod záštitou velvyslance USA Pod záštitou velvyslance USA
Nikdy jsem nebyl v zahraničí na zájezdním koncertě některého z našich špičkových orchestrů, ale předpokládám, že se tam většinou blýsknou něčím opravdu "českým". Podobně reprezentativně "americký" mi připadal druhý koncert San Francisco Symphony s dirigentem Michaelem Tilsonem Thomasem v Rudolfinu. Na začátku byla v české premiéře uvedena skladba Johna Adamse My Father Knew Charles Ives . Jako by v jediné kompozici byly předvedeny v náznacích dva styly typické pro americkou hudbu 20. století: ivesovská mnohovrstevnatost (v podobě "Adamsových nápodob Ivesových nápodob" maloměstských pochodových hudeb) a minimal music (čekání na nějaký čistý minimalismus je ale již samozřejmě liché: Adamsova hudba se už dlouho posunuje směrem k rafinovaným přírodně mihotavým zvukovým tableaux).

Následující Stravinského Houslový koncert byl zas americký volbou sólistky: třiadvacetiletá Hilary Hahn vystupuje jako technicky dokonalá houslistka vzezření pilné středoškolačky ze zámořských seriálů pro teenagery, která ještě úplně neví, jak s hbitými prsty výrazově naložit. Průzračnost její hry Stravinského báječně očistila (stejně jako neuvěřitelně pozorně doprovázející a spolukoncertující orchestr!), ovšem až na spočinutí v druhé árii a finální brio si z jejího sdělení nic tak frenetický potlesk, jaký na závěr nastal, nezasloužilo. Ostatně i toto naivně nadšené aplaudování je typicky americké.

Ve druhé půli zazněla Coplandova Třetí symfonie jako zástupce zřejmě obecně nejznámějšího amerického hudebního stylu. Ovšem náš důvěrný vztah ke Coplandově hudbě nepochází z nějaké důkladné znalosti jeho orchestrální tvorby, ale z faktu, že množství stylových rysů jeho hudby bylo jeho následovníky přetaveno na obecný fundus filmové a "olympijské" hudby. Copland završil společný dojem celého večera: optimistický, rozlehlý, šlapající, velmi znělý, vysoko posazený.

Americká byla i profesionalita všech hudebníků. Poslední pult používal stejně smyku jako první, úcta a pozornost k sólistovi a dirigentovi byla příkladná, společné ustrojení muzikantů i zřízenců orchestru pak až dojemné. Doufám, že na svých zájezdech i naše orchestry ukazují stejnou (tentokrát českou) profesionalitu...

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.