čtvrtek, 16. červen 2011

Plzeň - Jakobín

Napsal(a) 

Pro vznik Dvořákova Jakobína byl rozhodující naprosto originální žánrový obrázek vesnického učitele-hudebníka a jeho školáků, který však přes všechnu neselhávající účinnost představuje jen část díla. Šlechtic z habsburského mocnářství, který by se nějak zapletl s francouzskými revolucionáři, by roku 1793 nebyl uvržen jen do vrchnostenské šatlavy, ale čekalo by ho státní vězení, i když nebyl zrovna jakobín, ale „jen“ girondista. Libretistka Marie Červinková-Riegrová předvedla domácí poměry za Francouzské revoluce příliš liberálně. „Jakobínu“ Bohuši z Harasova jde ale i v opeře o mnoho a konflikt v hraběcí rodině je v ději rozhodující. Jestliže se přesto přijímá a inscenuje jako relativně vedlejší, je to zaviněno přežívající úpravou opery od Karla Kovařovice, která se jí snažila dodávat údajně větší spád obrovskými škrty především v ansámblech pokládaných za „zdržování děje“, a tím poškodila právě pásmo hraběcího příběhu, jehož peripetiím a rozuzlení jsou věnována všechna tři velká finále. Plzeňské provedení obnovilo alespoň ústřední scénu střetnutí Bohuše a Adolfa ve 2. jednání, ale jinak se hodně Kovařovicovy úpravy drželo. Měli bychom návrat k původnímu Dvořákovu znění, jež netrvá déle než dvě a půl hodiny, čekat zrovna od plzeňské opery? A proč ne, zvláště když dispozice k takovému činu (který by měl v novější době jen jediného předchůdce v jevištním provedení souborem University of Iowa v USA v roce 1993) byly v Plzni tak mimořádně příznivé – vynikající hudební nastudování Ivana Paříka (včetně Zdeňka Vimra s operním sborem a Lucie HofmanovéAleny Tupé s dětským sborem), typově dobře zvolení a znamenitě zpívající sólisté (za všechny zmiňuji alespoň ideální pár Bohuše a Julie v podání Martina BártyIvany Šakové ) i režie Magdaleny Švecové , která si dobře poradila zejména se scénami sboru a dětí. Radost z toho, že se u nás na jeviště zase jednou dostala národní klasika, by byla právem ještě větší.

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.