pondělí, 14. červen 2010

Pianista budoucnosti

Napsal(a) 

V tomtéž týdnu jako proslulý Daniel Barenboim se v Rudolfinu představil u nás neznámý mladík. Z těch dvou je mým hrdinou jednoznačně ten druhý, šestadvacetiletý pianista rusko-izraelských kořenů Boris Giltburg . Strhující muzikalita, absolutní ponoření do díla, mimořádné technické dispozice a bohatá zvuková paleta, která pod jeho rukama vychází z nástroje – to jsou předpoklady zaručující, že tento umělec rozhodně v budoucnu nezapadne.

Na rozehrání zvolil Giltburg náročný kus: Bachovu Chaconnu v Busoniho úpravě. Technické eskapády, k nimž virtuóza Busoniho podnítila Bachova houslová kompozice, se v Giltburgově podání zdály hračkou, i v nejrychlejší oktávové smršti si zachoval totální zpěvnost a čistotu úhozu. Schumannův Karneval podal vyváženě jako emocionálně proměnlivou hudbu plnou významů i logickou kompoziční stavbu. Bohatou škálu emocí pak nabídl pianista po přestávce v hudbě ruských autorů: v Rachmaninovových Etudách-Obrazech a Prokofjevově Sonátě č. 8 B dur .

Dita Hradecká

Vystudovala konzervatoř v Plzni (obor klavír) a hudební vědu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Působí jako překladatelka, hudební publicistka (Harmonie, Hudební rozhledy, Hospodářské noviny) a donedávna vyučovala hudební historii na pražské pobočce New York University. Je redaktorka, organizátorka, překladatelka a v poslední době i vydavatelka elektronických knih. Pochází ze Strakonic. Ačkoli ji lákala řada oborů spíše exaktních, rozhodla se vystudovat konzervatoř, aby se ujistila, že profesionální umělkyní nikdy nebude. Nejrůznější kurzy klavírní, komorní a cembalové hry či barokního tance spolu s vlastní pódiovou zkušeností jí ale daly citlivost a čich na uměleckou kvalitu výkonu a zároveň empatii k profesionálním umělcům a tvůrcům. Překládá odborné texty a libreta z angličtiny, němčiny a francouzštiny. Ze studia hudební vědy na FF UK si odnesla hlavně poznání důležitosti kritického a nezaujatého myšlení a coby eklektik také úctu ke všem, kdo jsou schopni věnovat celý život jednomu skladateli nebo jedné oblasti. V letech 2016-18 vedla redakci vážné hudby na Vltavě, v roce 2019 se stala vedoucí knihovny Ústavu hudební vědy na Filozofické fakultě.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.