středa, 15. leden 2020

Peter Schöne a Philharmonia Octet nadchli novým zvukem Mahlerových písní

Napsal(a) 

 , foto Zdeněk Chrapek foto: Zdeněk Chrapek

Pražské Rudolfinum uvítalo na čtvrtém koncertu Českého spolku pro komorní hudbu 13. ledna výborný ansámbl Philharmonia Octet Prague, který tentokrát vystupoval s německým barytonistou Peterem Schönem. Ke spolupráci přizvali členové okteta známého a oceňovaného pěvce, žáka Dietricha Fischera-Dieskaua a Thomase Hampsona, aby představili nezvyklou podobu Mahlerových písní ze sbírky Chlapcův kouzelný roh, jež skladatele celoživotně inspirovaly.

V první části večera Philharmonia Octet zahrál známou Serenádu c moll K 388/384a Wolfganga Amadea Mozarta s vynikajícím hobojem Viléma Veverky v hlavní melodické lince, v níž nástroj zpíval i dojímal sladkým tónem a vybízel spoluhráče ke společným rytmickým i virtuózním pasážím dovedeným až k efektnímu finále. Ve druhé části koncertu byl Gustav Mahler představen tak precizně s hlubokou odevzdaností, že i zkušené a zasvěcené rudolfinské auditorium žaslo. Zásluhou skladatele Tomáše Illeho, který pro dechové okteto a baryton upravil výběr písní z Chlapcova kouzelného rohu, dostaly tyto skladby ve výsostném podání barytonisty Petera Schöneho a Philharmonia Octetu zcela nový rozměr. Naprostá souhra nejen vytříbené nástrojové interpretace, ale především souznění dechových nástrojů s lidským hlasem bylo výjimečné.

 , foto Zdeněk Chrapek foto: Zdeněk Chrapek

Pohyblivost hlasu a cit pro nejjemnější detail právem řadí Petera Schöneho k vyhledávaným pěvcům pro interpretaci náročných i partů starší i současné hudby. Po čtyřech písních ovšem přišlo další milé překvapení: fagotista Václav Vonášek transkriboval 2. větu z Mahlerovy 1. symfonie. V kultivovaném přednesu zapůsobila oživená Mahlerova partitura silným dojmem. Baryton Petera Schöneho dostal opět příležitost s ansámblem v dalších čtyřech písních z Chlapcova kouzelného rohu tak, jak je Gustav Mahler zakomponoval do svých symfonií. Závěr potom patřil vznešenému Urlicht / Prasvětlu z Mahlerovy velkolepé 2. symfonie „Vzkříšení“ a nadšené bravo provázelo právem sólistu i hudebníky s dlouhým potleskem.

Marta Tužilová

Hudební publicistice se věnuje několik desetiletí a jako typického Blížence ji celoživotně těší možnost věnovat se zdánlivě odlišným žánrům, oborům a osobnostem. Vysokoškolské vzdělání v hudebním oboru využila zejména v Supraphonu, realizovala vlastní scénáře výstav doma i v zahraničí včetně veletržních expozic, často spojených s koncerty, připravovala pravidelné televizní pořady. Počátkem 90. let založila MATagency pořádající koncerty, výstavy s hudební i výtvarnou tématikou a spolupracující s produkcemi zaměřenými na operní a písňová představení. Spolupráce s Harmonií jí dlouhodobě poskytuje radost zúročit hudební vzdělání, dosavadní znalosti a zkušenosti a propojovat lásku k hudbě s inspirací novými hudebními směry i umělci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.