Novoroční koncert poprvé s hudbou Verdiho a Wagnera

Ve Zlatém sále Hudebního spolku Společnosti přátel hudby ve Vídni se rozezněl po třiasedmdesáté v historii existence Vídeňské filharmonie 1. ledna 2013 Novoroční koncert. Po druhé ve své úspěšné kariéře byl poctěn současný generální hudební ředitel Vídeňské státní opery, rakouský dirigent Franz Welser-Möst , aby převzal taktovku a nastudoval po dvou letech krásné melodické kompozice pocházející z pera generací slavného hudebního rodu skladatelů Straussů, jejich následovníků a operních velikánů. Letošní dramaturgii koncertu velmi ovlivnily návrhy Franze Welsera-Mösta, který v programu upřednostnil díla skladatelů spjatých s rakouskými hudebními dějinami a působením jeho předků. Je zajímavé, že dirigentova prababička Aloisa Wild, rozená Dommayer, byla vnučkou Ferdinanda Dommayera, který ve čtvrti nacházející se v dnešním třináctém vídeňském okrsku zřídil Casino s tanečním sálem, ve kterém vystoupili Johann Strauss st., Josef Lanner, Johann Strauss ml. a Joseph Strauss. Právě pravnučka Josepha Strausse, Hedwig Aigner-Strauss, oslavila v loňském roce devadesáté narozeniny a stala se čestným hostem letošního Novoročního koncertu. Její přítomnost inspirovala vedení Vídeňské filharmonie i dirigenta k zařazení kompozic Josefa Strausse do programu. Franz Welser-Möst k repertoáru koncertu pro HARMONII poznamenal: „Koncert je pro mne objevnou cestou za poznáním děl, která dosud na Nový rok ve Zlatém sále Společnosti přátel hudby ve Vídni nezazněla. Jsem šťastný, že jsme nastudovali skladby rakouského skladatele Josepha Strausse, protože prokazují neobyčejnou jemnost a jsou nádherné.“ S elegancí své povahy objasnil svůj přístup: „Jsem velmi zvědavý a jistě se má povaha odrazí do přístupu k vybranému repertoáru. Skladby 19. století diriguji tak, aby se líbily současnému publiku. Často bývám okouzlen hudebními a lidskými momenty, které se dotýkají přesahu. Vídeňská filharmonie je velmi muzikální, při souhře krásně pulzuje, takže se na spolupráci s ní vždy těším.“ Ke slavnostním lednovým koncertům z pohledu dirigenta připomněl své setkání s legendárním indickým Maestrem Zubinem Mehtou. Oba se shodli, že rozmanitou sestavu programu a mediální tlak považují za velmi náročný.

V programu byli nejvíce zastoupeni skladatelé Joseph Strauss a Johann Strauss ml. Úctyhodnou paletu orchestrální tvorby obohatila skvostná melodická díla, která napsali Johann Strauss st., Franz von Suppé, Joseph Hellmesberger ml., Joseph Lanner, Richard Wagner a Giuseppe Verdi. Směs hudby baletní, taneční, operetní a operní zněla ve vyprodaném Zlatém sále s emocionálním procítěním a ve výstižné interpretaci v lesku vytříbené virtuozity.

Nádhernou výzdobu Zlatého sálu zajistili po dvaatřicáté floristé z italského města San Remo. Jejich starosta Maurizio Zoccarato přijel do rakouské metropole již v době zkoušek Vídeňské filharmonie. V průběhu posledních prosincových dní se zdobí sál pestrobarevnými květinami, jejichž barevná sestava má i svou symboliku. Podle přání dirigenta pořádá orchestr každoročně dva nebo tři koncerty se stejným novoročním programem pro přátele a veřejnost, takže než vstoupí dirigent a hráči před ostře sledovanou událost s velkou mediální pompou, mají vše zažité a perfektně sehrané. Důležitou roli hrají i oblíbené humorné situace, které publikum vítá s nadšením. Franz Welser-Möst k letošním překvapivým humorným výstupům s řadou plyšových zvířat odrážejících charakter hrané hudby podotkl: „Rádi dokazujeme, že orchestr i se mnou tvoří jednu duši. Hudbu hrajeme a předáváme publiku s velkým srdcem.“ Slavnostní hudební novoroční dění ze Zlatého sálu bylo v přímém přenosu nebo ze záznamu vysíláno do více než osmdesáti zemí světa. Výtěžek 100 000 € vyslali i letos filharmonici na charitativní účely. Čestné dirigentské pozvání k nadcházejícímu Novoročnímu koncertu dostal od vedení Vídeňské filharmonie dirigent Daniel Barenboim.

Sdílet článek: