středa, 11. srpen 2010

Niterná Polní mše, svěží Čajkovskij

Napsal(a) 

Příspěvek České filharmonie ke Dnům Bohuslava Martinů byl v Rudolfinu (17. 12.) skvělý, jak interpretačně, tak dramaturgicky. Připomenout jubilanta jeho Polní mší , skladbou v symfonických koncertech výjimečnou, bylo nápadité a zařadit na úvod Poutní píseň od Arvo Pärta bylo dokonce překvapivé. Dirigent Manfred Honeck , jehož v Praze kdykoli znovu rádi uvidíme, učinil z uvedení obou partitur – pochopením pro jejich niternost – skutečnou událost. Pärtovu skladbu pro smyčce a mužský sbor na text Žalmu 121 udržel v souznění s muži Fialova brněnského Českého filharmonického sboru v nádherně nízké dynamice, jednoduchosti a upřímnosti. Polní mši rozprostřel pak v širším spektru od ztišení a vroucných modliteb po občasná emocionální vzepětí i vojáckou údernost. Na sólech polského barytonisty Tomasze Konieczneho s nosným, ale velmi neobvykle posazeným hlasem bylo nicméně nejlépe poznat, že by v některých místech neuškodilo ještě kontemplativnější (tedy pomalejší) tempo. V Čajkovského Páté symfonii , která byla hvězdným hudebním extempore v druhé polovině programu, byla naopak svižná tempa ku prospěchu věci. „Stará německá tradice Čajkovskému podle mého nesvědčí,“ nechal se dirigent slyšet po vystoupení v zákulisí. A skutečně. V symfonii nebyl žádný zbytečný zatěžkaný temný patos, vypadala velice svěží a zněla s ohromnou energií – podobně jako Čajkovského populární, posluchačsky vděčné a nápady a náladami hýřící baletní partitury. Honeck se s naprostou jistotou a samozřejmostí, bez jakékoli forze a přehánění, soustředil na agogiku – a našel v symfonii nespočet drobných proměn, emotivních, vzrušujících a potěšení vyvolávajících. (veb)

Petr Veber

Novinář, hudební a operní kritik, autor textů o hudbě a hudebnících, absolvent hudební vědy na Karlově univerzitě. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 byl pak deset let v Českém rozhlase vedoucím hudební redakce stanice Vltava. Je jedním z průvodců vysíláním stanice D dur. Spolupracovníkem Harmonie se stal hned v počátcích existence časopisu. Přispíval a přispívá také do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života. Nejenže za ní rád cestuje, ale také ji ještě stále rád poslouchá.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.