čtvrtek, 26. září 2002

Most uprostřed Evropy

Napsal(a) 

Most uprostřed Evropy Most uprostřed Evropy
Je jistě řada kulturních slavností, jež si v evropských hudebních centrech osobují právo nějak vyniknout ve svém osobitém zaměření. Festival Uprostřed Evropy (Mitte Europa) obhajuje toto specifické právo již deset let. Navíc se jeho originalita stala aktuální zejména v našich dnech, kdy míříme do Evropského společenství, svým dramaturgickým i uměleckým zaměřením a obsahem, který dává podněty k vzájemnému poznávání a spolupráci národů, propojených historickými svazky a dějinnou minulostí.

Mezinárodní festival Uprostřed Evropy byl před deseti lety koncipován jako setkání tří regionálních oblastí - Čech, Bavorska a Saska -, jejichž geografické rozpoložení bylo v minulosti často jablkem svárů, ale i připomínkou společného kulturního dědictví, které se právem může pyšnit svými pozitivními osobnostmi i uměleckými činy. Ona inspirující vlna kulturní tvořivosti se stala nyní základním námětem k vrcholné kulturní akci, jež se každým rokem rozrůstá a nabízí obdivuhodný umělecký manifest. Událost, zaštítěná nejvyššími státními a zemskými představiteli České republiky České republiky a Německa, může sloužit za jeden z příkladů pro budoucí uspořádání sjednocené Evropy a její praktické zkušenosti.

Tuto skutečnost potvrdil také 11. ročník mezinárodního festivalu Mitte Europa, zahájený orchestrem Virtuosi di Praga 21. 7. v Chebu. (Zakončen bude 8. 9. v saském městečku Waldsassen Dvořákovým oratoriem Stabat mater v provedení Pražské komorní filharmonie s dirigentem Jiřím Bělohlávkem .) Přes padesát uměleckých událostí nejpestřejšího druhu proběhlo v tomto období na území tří regionů, jež se podílely svými vynalézavými programy na festivalových událostech. Účinkovali na nich v kombinovaných sestavách zejména interpreti z českých zemí a z Německa, kteří si získali respekt v programech od staré hudby až po soudobou instrumentální tvorbu a jazz, od recitačních, komorních a vokálních večerů až po reprezentační orchestrální vystoupení Pražských symfoniků a Pražské komorní filharmonie s českým repertoárem. Mottem této skvělé regionální akce byla "Příroda a hudba v dílech význačných tvůrců", které kdysi vtiskl festivalu její účastník, houslista a dirigent Yehudi Menuhin. Obsah děl se často ztotožňoval s místy vzniku a provedení skladeb. Nádherná oblast Krušných hor, hornofranckých Smrčin a malebného Vogtlandska spolu s českými lázněmi se rozezněla tóny porozumění a přátelství, jaké mohou vyvolat opravdové umělecké zážitky.

Komentáře

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.