Přední česká mezzosopranistka Markéta Cukrová, její slovenská paralela sopranistka Slávka Zámečníková a pianista Miroslav Sekera. Trojice aktérů, kteří se postarali v pondělí 24. června o velký posluchačský zážitek na Mezinárodním festivalu Leoše Janáčka v Ostravě. Koncert se konal v komorním sále Fakulty umění Ostravské univerzity a na programu byly Moravské dvojzpěvy Antonína Dvořáka a vybrané klavírní kompozice Bedřicha Smetany.
Když se řekne Antonín Dvořák, najde se stále dost lidí, kterým se něco vybaví: Symfonie, opery, kvartety, duchovní díla, lokomotivy, holubi… a taky písně. Dvořákovy melodie patří vedle Čajkovského, Mendelssohna a Schuberta ke stále žhavým reliktům hudebního romantismu. Znají je lidé různých kontinentů, ačkoli je napsal český skladatel pocházející z nuzných vesnických poměrů. Hráč na violu a učitel hudby? Kombinace, která nenabízí zrovna guilty pleasure. V roce 1875 se ovšem v životě čtyřiatřicetiletého skladatele zablýsklo na lepší časy. Počátkem února Dvořák získal rakouské státní stipendium ve výši 400 zlatých, což byl přibližně dvojnásobek jeho celoročního platu varhaníka v kostele! Jednou z podmínek stipendia bylo do roka předložit zprávu o tom, jak s podporou naložil.
V té době už Dvořák působil jako učitel hudby a korepetitor v obchodnické rodině Neffů. Cyklus Moravských dvojzpěvů vznikl z praktických důvodů na přání Dvořákových chlebodárců. Zadání sice znělo původně jinak, ale mladý skladatel si umíněně prosadil svou. Naštěstí. O osudu díla rozhodl především skladatel Johannes Brahms, který duety nekompromisně doporučil k vydání tiskem. Publikovat skladby neznámého českého autora v prestižním hudebním vydavatelství byl risk, ale štěstí přeje připraveným.
![](https://www.casopisharmonie.cz/wp-content/uploads/2024/06/wSON02729-667d18313eca4-1024x683.webp)
Přípravu nezanedbaly ani mezzosopranistka Markéta Cukrová se sopranistkou Slávkou Zámečníkovou, které se ujaly interpretace za klavírní spolupráce Miroslava Sekery. Pro pořádek připomeňme, že Markéta Cukrová má s konkrétním Dvořákovým opusem bohaté zkušenosti, které v roce 2018 vyústily nahrávkou Moravských dvojzpěvů. Na ní tehdy etablovanou mezzosopranistku doplnili Simona Šaturová a pianista Vojtěch Spurný. Ani současnou kolegyni Cukrové není třeba obšírně představovat. Raketový nástup Slávky Zámečníkové na uměleckou scénu byl impozantní a slovenská sopranistka své kvality potvrzuje ve Vídeňské státní opeře, Francouzské národní opeře a na dalších prestižních evropských adresách.
Koncert měl z počátku dramaturgii podobnou zmíněnému albu: dámy otevřely Moravské dvojzpěvy písněmi Možnost, Jablko, Věneček a Hoře z osmatřicátého opusu, které Dvořák napsal v roce 1877. S perlivou lehkostí, ohleduplnou dynamikou a nádherným výrazem, který každou píseň vyprávěl přiléhavými a nápaditými způsoby. O vybočení z konvenčního průběhu koncertu se postaral pianista Miroslav Sekera, který po čtyřech uvedených duetech zahrál výběr z cyklu Bagatelles et Impromptus Bedřicha Smetany. Osm intimních drobných skladeb skladatel napsal v pouhých dvaceti letech ještě jako žák nevidomého klavírního pedagoga Josefa Proksche.
První z nich Nevinnost Sekera ztvárnil graciézně s živými rubaty. Interpretační volnost si pianista dovolil i v následující Idyle, aniž by narušil zvonivý a hravý charakter šestnáctinových not. Velmi plasticky Sekera zahrál i čtvrtou Bagatelu nazvanou Touha s originálně koncipovanou melodií v pravé ruce, kterou klavírista s citem proměnlivě koloroval melodickými ozdobami. Z cyklu dále zazněla jeho nejrozměrnější část Pohádka v pozoruhodném fantazijním modu, kde posluchače upoutala ponurá barva spodních oktáv a virtuózně koncipovaná melodika v pravé ruce. Sekera cyklus zakončil částmi Radost a Láska.
![](https://www.casopisharmonie.cz/wp-content/uploads/2024/06/wSON02724-667d1879e53e7-1024x683.webp)
Možná je trochu škoda, že pianista vypustil Sklíčenost a Nesvár, která celý cyklus uzavírá. Některé skladby Sekera uvedl v jiném pořadí, než jak jsou uvedeny v kritickém vydání a manuskriptu, nicméně jednotlivé bagately na sebe nejsou tematicky ani žánrové vázané, proto lze i tuto variantu akceptovat. Hra Sekery okouzlila čistotou linií, skvělou technikou a hudební poezií, s níž se dokázal ponořit do křehkého hudebního vesmíru.
Po přestávce přišla další série Moravských dvojzpěvů, tentokrát opus dvaatřicátý, který Dvořák napsal v roce 1876. Zazněly písně A já ti uplynu, Veleť, vtáčku, Dyby byla kosa nabróšená a V dobrým sme se sešli. Markéta Cukrová a Slávka Zámečníková opět spolehlivě nalezly kouzlo jednoduché, a přesto geniální hudby. S pochopením pro dějové peripetie a emocionální nuance jednotlivých písní zpívaly bez patosu, prostě a srozumitelně. S nádherně ohleduplnou dynamikou a uvědomělým smyslem pro barevnou stránku hudby. V souznění, které bychom mohli s nadsázkou nazvat „Simply the best“.
Poté přišlo další přemostění ke Smetanovi. Tentokrát Sekera zahrál koncertní etudu Na břehu mořském, která patří k nejreprezentativnějším klavírním dílům skladatele. Připomeňme, že Sekera vybrané Smetanovo dílo před pár lety úspěšně představil na svém profilovém albu, které obsahuje i zmíněnou kompozici. Pianista se koncertní etudy ujal s podobnou vehemencí, temperamentní dynamickou škálou a citem pro barevné odstíny. Přitom je jeho hráčský projev velmi pokorný, skoro by se chtělo napsat introvertní.
V poslední fázi koncertu zaznělo dokončení Dvořákova cyklu písněmi Slavíkovský polečko malý, Holub na javoře, Voda a pláč, Skromná, Prsten, Zelenaj se, zelenaj, Zajatá, Neveta a Šípek. O přídavek se postarala kratičká Na tej našej střeše, jakási Dvořákova hříčka, po níž si publikum přálo ještě jeden přídavek. Tentokrát dámy přednesly Dvořákovu árii Měsíčku na nebi hlubokém v úpravě pro dva vyšší hlasy a klavír. Interpretačně důstojná, byť možná poněkud obehraná tečka, nebýt ovšem nevšední úpravy pro dueto, která vnesla do árie nové intervalové rozměry a napětí.
![](https://www.casopisharmonie.cz/wp-content/uploads/2024/06/wSON02741-667d18a08136c-1024x683.webp)
Koncert Markéty Cukrové, Slávky Zámečníkové a Miroslava Sekery byl jednoduše půvabný. Měl všechny nezbytné věci, které k Dvořákovi patří: zdravé sebevědomí, cit pro míru a pochopení pro krásu hudby a slova bez nadbytečných excesů. Jako by jejich noblesní, pokorný i vášnivý interpretační projev vybízel: zpívejte sami, stejně si zpíváte v duchu pořád! Ztvárnění všech tří sólistů bylo ukázkou dokonalé spolupráce, harmonie a vzájemného respektu. Hlasy Cukrové a Zámečníkové se barevně neobyčejně hezky vyjímají a vzájemně doplňují. Slovenská sopranistka obstála vedle zkušenější kolegyně znamenitě a ukázala, že pověst, která její obrovský talent předchází, ani trochu nepřehání.
Na závěr bych rád ocenil způsob klavírní spolupráce Miroslava Sekery. Něco tak gentlemanského, rytířského a kultivovaného jsem v této provozovací praxi dlouho neslyšel. Bylo by ideální, kdyby se tato trojice nad hudbou Antonína Dvořáka sešla nejenom na koncertních pódiích, ale také v nahrávacím studiu. S nejvyšší pravděpodobností by z jejich vzácné umělecké symbiózy vzešla nová nahrávka, která rozhodně nebude jen do počtu. Dám celou lokomotivu za to, že by se zařadila mezi absolutní interpretační klenoty!
![](https://www.casopisharmonie.cz/wp-content/uploads/2024/06/wSON02856-667d18dca5cd6-1024x683.webp)