Mladé talenty Josefu Sukovi 2016

Tradiční reprezentativní koncerty, které pořádá Gymnázium a Hudební škola hl. m. Prahy každoročně v Rudolfinu a v jejichž názvu „Mladé talenty Josefu Sukovi“ si připomíná jméno svého velkého příznivce, houslisty Josefa Suka, mají vždy mimořádně vysokou úroveň. Nejinak tomu bylo i letos, kdy se v pondělí 14. března 2016 ve Dvořákově síni představilo se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK devět mladých umělců, vybraných ve velmi náročném celoškolním konkurzu. Koncert zahájil patnáctiletý Pavol Praženica, student prof. Libuše Tiché, první větou z Haydnova Klavírního koncertu D dur, Hob. XVIII:11. Pavol Praženica má hbité prsty, pevný tón i pevný rytmus, a jeho Haydn doslova jiskřil. Patnáctiletá hobojistka Františka Matoušková, studentka prof. Pavla Tylšara, si vybrala pro své vystoupení také Haydna, a to první větu z jeho Koncertu pro hoboj a orchestr C dur, Hob. VIIg:C1. Zahrála ji s pozoruhodnou virtuositou a jistotou, kterou by jí mohl závidět leckterý profesionál. Anna Pokorná ze třídy Zory Jehličkové si ve svých patnácti letech troufla na dvě árie Cherubína z Mozartovy Figarovy svatby. Zpívala je příjemným, kultivovaným hlasem, který slibuje další vývoj.

Adam Riethof, foto Karel Šuster

Následující skladba, Sholem-alekhem, rov Feidman! B. Kovácse v úpravě J. Pelikána pro klarinet a orchestr, vnesla do Rudolfina exotické tóny židovské hudby. Sedmnáctiletý klarinetista Adam Riethof, student prof. Jana Hejhala, ji přednesl s ohromným entusiasmem a značně osobitě a bylo na něm vidět, že si hru s orchestrem opravdu užívá. Jeho vystoupení patřilo bezpochyby k nejatraktivnějším číslům celého koncertu. Sedmnáctiletý fagotista Adam Plšek, student prof. Lukáše Kořínka, předvedl v desetiminutové skladbě Andante a Uherské rondo, op. 35 C. M. von Webera nejen svou výbornou techniku, ale také záviděníhodnou fyzickou kondici. První polovinu koncertu uzavřela devatenáctiletá houslistka Alžběta Ježková, s níž její profesorka Rimma Kotmelová připravila Saint-Saënsovu Introdukci a Rondo capriccioso, op. 28. Sólistka zvládla skladbu po technické i výrazové stránce víc než obdivuhodně, ale hrála bez patrnějšího osobního zaujetí, což lze pravděpodobně přičíst na vrub velké náročnosti tohoto díla.

Natalie Schwamová, foto Karel Šuster

Druhou část večera zahájila devatenáctiletá hobojistka Kateřina Trumpešová, opět ze třídy prof. Pavla Tylšara. Její provedení první věty z Martinů Koncertu pro hoboj a malý orchestr, H. 353 okouzlilo průzračností, poetičností a uměleckou přesvědčivostí. Následující číslo bylo působivým dramaturgickým zpestřením večera – publikum totiž mělo vzácnou příležitost slyšet sólový kontrabas: devatenáctiletý kontrabasista Zdeněk Pazourek, student prof. Jakuba Waldmanna, se posluchačům představil ve druhé a třetí větě Koncertu fis moll pro kontrabas a orchestr, op. 3 S. Koussevitzkého. Zajímavé dílo, z něhož přímo dýchá zvláštní atmosféra přelomu 19. a 20. století, hrál sólista krásným, ušlechtilým tónem a se zjevným pochopením. Večer uzavřela první věta slavného Čajkovského Klavírního koncertu b moll, op. 23 v podání Natalie Schwamové ze třídy prof. Františka Malého. Přestože je Natalii pouhých sedmnáct let, má za sebou impozantní řadu úspěchů v tuzemských i zahraničních klavírních soutěžích. Je velmi muzikální a technicky tak skvěle disponovaná, že pro ni ani ty nejtěžší pasáže v Čajkovském nepředstavují žádný problém. Celý večer spolehlivě (ale bohužel nijak zvlášť inspirovaně) doprovázel mladé sólisty Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, řízený Václavem Blahunkem.

Sdílet článek: